The THE EDUCATION IN PAULO FREIRE CONSTRUCTIONS AND ITS POSSIBILITIES IN FAMILY FARMING AND SOLIDARITY ECONOMY FAIRS

the construction of knowledge in the collectivity

Authors

  • Gisleine Cruz Portugal Universidade Federal de Viçosa
  • Sérgio Botton Barcellos Departamento de Ciências Sociais (DCS) na Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v30i01.12709

Abstract

The author Paulo Freire worked on issues to debate about the model of education and the ideology present in educational institutions, which affect the lives of the subjects. This work aims to promote a theoretical discussion on non-formal education present in the social space of open markets for products from family farming, as a space for reflection on the legitimacy of popular knowledge, based on the concept of popular education and dialoguing with the Environmental education. For this, we conducted an exploratory research through a bibliographic review, suported by authors and case studies that are part of a research agenda for a doctoral project on the subject. From the studies analyzed, the fairs can be understood as a space for affirming the knowledge of the field, which encourage daily work practices of popular and subordinate groups, through meetings held in these environments. Unlike traditional educational institutions, they represent a possibility for the collective construction of shared knowledge, in which their objects are not a property of one or another individual, but the incidence of a mutual reflection of both, in which the producers are the main actors in the process.

 

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Author Biographies

Gisleine Cruz Portugal, Universidade Federal de Viçosa

Pós-graduanda (Doutorado) em Educação Ambiental na Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Mestre em Educação Ambiental na Universidade Federal do Rio Grande (FURG).

Sérgio Botton Barcellos, Departamento de Ciências Sociais (DCS) na Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Professor Adjunto do Departamento de Ciências Sociais (DCS) na Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Entre dezembro de 2016 a 2020 foi Professor na área de Sociologia do Instituto de Ciências Humanas e da Informação (ICHI) na Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Docente no Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal de Pelotas (UFPel) e Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Realizou estágio de Pós-Doutorado em Sociologia na UFPel. Possui doutorado e mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) no Curso de Pós-Graduação em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade (CPDA) com bolsa sanduíche financiada pela CAPES na Universidade Autônoma de Barcelona (UAB) - Espanha nos temas de migração e diversidade étnica. Possui Especialização em Educação Ambiental e Graduação em Medicina Veterinária pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Coordena o Grupo de Pesquisa Dinâmicas Políticas, Estado e Movimentos Sociais - DIPEM/FURG. Atua em assessorias e pesquisas nas seguintes áreas: Políticas Públicas de desenvolvimento; Conflitos Socioambientais; Sociologia Rural e Ambiental; Agricultura Familiar e Camponesa; Educação ambiental. 

Published

2021-08-05

How to Cite

Cruz Portugal, G., & Botton Barcellos, S. . (2021). The THE EDUCATION IN PAULO FREIRE CONSTRUCTIONS AND ITS POSSIBILITIES IN FAMILY FARMING AND SOLIDARITY ECONOMY FAIRS: the construction of knowledge in the collectivity. Momento - Diálogos Em Educação, 30(01). https://doi.org/10.14295/momento.v30i01.12709