EDUCATION AND CITIZENSHIP’S CONSTRUCTION

a reflection about authoritarian policies and public space in an arendtian perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v31i01.13659

Keywords:

Citzenship and Education. Education Crisis. Authority. Education as Political Action.

Abstract

Hannah Arendt dedicates her theoretical production to focusing on the perception of the scenario of crises that involve the common world. The educational field, the main theoretical framework to which this work is presented in the postmodern context in order to be in direct contact with the existing crises in the political scenario, and this educational crisis is further aggravated by the rise of movements neoconservatives on the brazilian political structure. In this sense, the general objective to which this research is dedicated is to analyze to what extent the advance of authoritarian political actions causes the loss of the school's role in the construction of citizenship from the perspective of the education crisis in Brazil. The work uses a qualitative data approach, as well as the phenomena are analyzed using the hypothetical-deductive method. The data collection instrument was defined by the analysis and interpretation of Arendtian scientific productions and by the use of bibliographical, descriptive and exploratory research. The theoretical framework configures the use of the content analysis technique. The use of Arendt's literature as a basic structure to analyze, in an interdisciplinary way, the areas of Philosophy, Education and Law. The directional view at the exercise of human plurality from the experiences in the transitional environment, conceptualized as the school space, makes it possible to perceive the connection between the rise of authoritarian policies and the crises in tradition, culture, authority and thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rebeka Cristina Rosa Borges, Universidade de Pernambuco

Graduanda em Direito pela Universidade de Pernambuco - Campus Arcoverde. Integrante do G-PENSE: Grupo de Pesquisa sobre Contemporaneidade, Subjetividades e Novas Epistemologias. E-mail de contato: rebeka.borges@upe.br.

 

Rita de Cássia Souza Tabosa Freitas, Universidade de Pernambuco

Doutora em Filosofia pela UFPB. Mestra em Filosofia pela UFPB. Graduada em Direito pela Faculdade de Direito de Caruaru. Professora Adjunta da Universidade de Pernambuco, Bacharelado em Direito, Campus Arcoverde. Vice-líder do G-PENSE: Grupo de Pesquisa sobre Contemporaneidade, Subjetividades e Novas Epistemologias. E-mail de contato: rita.freitas@upe.br

References

ALMEIDA, Vanessa Sievers de. A distinção entre conhecer e pensar em Hannah Arendt e sua relevância para a educação. Educação e Pesquisa, v. 36, n. 3, p. 853-865, 2010.

ARENDT, Hannah. A condição humana. 13. ed. Trad. Roberto Raposo. Revisão e Apresentação de Adriano Correia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2016.

ARENDT, Hannah. A vida do espírito. Tradução de Antonio Abranches e Helena Martins. 2. ed. Rio de Janeiro: Relume Dumará, Ed. UFRJ, 1993.

ARENDT, Hannah. As origens do totalitarismo. Trad. de Roberto Raposo. 10. reimp. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

ARENDT, Hannah. Crises da república. Trad. de José Volkmann. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2013a.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. Trad. Mauro W. Barbosa. 7a ed. São Paulo: Perspectiva, 2013b.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2007.

BENHABIB, Sheyla. El juicio y las bases morales de la política en el pensamiento de Hannah Arendt. El ser y el otro en la ética contemporânea. Barcelona, Gedisa, p. 139-163, 2006.

BERTOLAZO, I. N.. O conceito de espaço da aparência em Hannah Arendt. Ciência e Humanidades, v. IV, p. 1-21, 2013.

BRAYNER, Flávio. Um mundo entre os homens(um confronto entre Hannah Arendt e Paulo Freire). In: 32°ANPED, 2009, Caxambu-MG. Sociedade, cultura e educação: novas regulações?, 2009. p. 81.

CARVALHO, José Sérgio Fonseca. Educação: uma herança sem testamento. Diálogos com o pensamento de Hannah Arendt. 1. ed. São Paulo: Perspectiva: FAPESP, 2017. v. 1. 144p.

CENCI, Angelo Vitório; CASAGRANDA, Edison Alencar. Alteridade, ação e educação em Hannah Arendt. CADERNOS DE PESQUISA (FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. ONLINE), v. 48, p. 172-191, 2018.

CÉSAR, Maria Rita de Assis; DUARTE, André. Hannah Arendt: pensar a crise da educação no mundo contemporâneo. Educação e Pesquisa, v. 36, p. 823-837, 2010.

COHEN, Stanley. Folk Devils and Moral Panics. Great Britain: MacGibbon e Kee Ltda. 1972.

ECCEL, DAIANE. ENTRE A CONSERVAÇÃO DA MEMÓRIA E A POSSIBILIDADE DE NOVAS FUNDAÇÕES: O QUE PERMANECE DA TRADIÇÃO EM HANNAH ARENDT?. CONJECTURA: FILOSOFIA E EDUCAÇÃO (UCS), v. 23, p. 267-286, 2018.

FERNANDES L. A.; GOMES, J. M. M. Relatório de pesquisa nas Ciências Sociais: Características e modalidades de investigação. ConTexto, Porto Alegre, v. 3, n. 4, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 15. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

MORETTI, Sérgio Luiz do Amaral. A escola e o desafio da modernidade. Sumários Revista da ESPM, v. 6, n. 1, p. 55-61, 2013.

OLIVEIRA, Davison Schaeffer de. Hannah Arendt: a origem da noção de autoridade. Revista Ética e Filosofia Política, v. 1, n. 9, 2006.

PASSOS, Fábio Abreu. A CULTURA E A OBRA DE ARTE NA FILOSOFIA POLÍTICA DE HANNAH ARENDT: SINAIS DA ESTABILIDADE DO MUNDO. Síntese: Revista de Filosofia, v. 44, n. 138, p. 5-5, 2017a.

PASSOS, Fábio Abreu. Uma análise da sociedade de massa a partir da perspectiva de Hannah Arendt. Saberes Interdisciplinares, v. 3, n. 5, p. 61-77, 2017b.

RAMOS, Moacyr Salles; SANTORO, Ana Cecília dos Santos. Pensamento freireano em tempos de escola sem partido. Revista Inter Ação, v. 42, n. 1, p. 140-158, 2017.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

SCHÜTZ, Jenerton Arlan. EDUCAÇÃO E TRADIÇÃO: UM DIÁLOGO ENTRE HANNAH ARENDT E WALTER BENJAMIN1. Salão do Conhecimento, p. 2318-2385, 2016.

Published

2022-03-21

How to Cite

Rosa Borges, R. C. ., & Souza Tabosa Freitas, R. de C. (2022). EDUCATION AND CITIZENSHIP’S CONSTRUCTION: a reflection about authoritarian policies and public space in an arendtian perspective. Momento - Diálogos Em Educação, 31(01), 177–195. https://doi.org/10.14295/momento.v31i01.13659

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.