An analysis of the Civil Engineering curriculum from the perspective of the competencies indicated in Gaia 2.0: Contributions to the common world that aims to form a culture focused on sustainability

Authors

  • Patricia Zeni de Sá UTFPR/Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática do Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica – PPGFCET – UTFPR https://orcid.org/0000-0001-8871-9308
  • Tamara van Kaick Universidade Tecnológica Federal do Paraná/Professora Associada da UTFPR – Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica - PPGFCET.  Mestre em Inovação Tecnológica – UTFPR e Doutora em Meio Ambiente e Desenvolvimento – UFPR.
  • Noemi Sutil Professora Associada da Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR/Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica - PPGFCET e Mestre em Educação – UEPG e Doutora em Educação para a Ciência – UNESP.

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v41i2.15695

Keywords:

Undergraduate education, Sustainability policy, Skills.

Abstract

A culture focused on sustainability requires the formation of competences by individuals and institutions. The Gaia 2.0 Hypothesis is based on the elements: self-trophy, Networks and Heterarchy that have strong outlines concerning sustainability. The article aims to verify how these elements can be evidenced in the Sustainability Policy of the UTFPR and the curricular matrix of the Civil Engineering course. About the evidence related to the insertion of the concept of sustainability, the curricular matrix presented 9% (n=61), and the elective subjects 25% (n=51) presented related themes. The conclusion is that training focused on sustainability in the analyzed Civil Engineering graduation depends more on the student's choice than on the mandatory training of the courseand the Sustainability Policy is not yet fully inferred in the curricular matrix.

 

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Author Biographies

Patricia Zeni de Sá, UTFPR/Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática do Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica – PPGFCET – UTFPR

Professora de Educação Ambiental na Escola Municipal de Sustentabilidade de Curitiba. Mestre em Ciência e Tecnologia Ambiental – UTFPR e Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática do Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica – PPGFCET

Tamara van Kaick, Universidade Tecnológica Federal do Paraná/Professora Associada da UTFPR – Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica - PPGFCET.  Mestre em Inovação Tecnológica – UTFPR e Doutora em Meio Ambiente e Desenvolvimento – UFPR.

Professora Associada da Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica - PPGFCET.  Mestre em Inovação Tecnológica – UTFPR e Doutora em Meio Ambiente e Desenvolvimento – UFPR. E-mail: tamara@utfpr.edu.br

Noemi Sutil, Professora Associada da Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR/Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica - PPGFCET e Mestre em Educação – UEPG e Doutora em Educação para a Ciência – UNESP.

  • Professora Associada da Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR/Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica - PPGFCET. Licenciada em Física e Mestre em Educação – UEPG e Doutora em Educação para a Ciência – UNESP. E-mail: noemisutil@utfpr.edu.br

  • Endereço para acessar este CV: http://lattes.cnpq.br/8521202508638875
  • ID Lattes: 8521202508638875
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2959-5223

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Published

2024-08-13

How to Cite

Zeni de Sá, P., van Kaick, T. ., & Sutil, N. . (2024). An analysis of the Civil Engineering curriculum from the perspective of the competencies indicated in Gaia 2.0: Contributions to the common world that aims to form a culture focused on sustainability. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 41(2), 276–296. https://doi.org/10.14295/remea.v41i2.15695