Natureza e cultura ou naturezas-culturas?

Problematizando as relações humanas com o mundo natural e seus efeitos na crise ambiental

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v41i2.15277

Keywords:

nature, culture, modernity, environmental crisis, multispecies coexistence

Abstract

This article aims to discuss how human relationships with the natural world have taken place throughout history, especially from the 16th century onwards. The cut is given due to the birth of science that is established there creating other conditions for the natural world. Some events are taken that show the human dominion over nature, creating conditions of possibility for the emergence of what is known today as an environmental crisis. In the company of some authors such as Leandro Guimarães et al. (2009), Keith Thomas (2010), Paula Henning (2008, 2012, 2019), Juliana Coutinho (2017), Anna Tsing (2019), Ailton Krenak (2020), Donna Haraway (2021), among others, multiple narratives of the which becomes nature. The theoretical seat is assumed regarding the truths about nature being produced by the culture and the ways of life that we experience. The intention of the article is to think about how we got here and what possibilities of other ways of existing and living with nature, envisioning the desire to expand life and composing other ways of existence in living with.

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Author Biographies

Cíntia Gruppelli da Silva, FURG / PPGEA

Técnica em Artes Gráficas - UFPel Mestre em Educação - IFSul Doutora em Educação Ambiental - FURG Membro GEECAF - FURG

Paula Corrêa Henning, Universidade Federal do Rio Grande – FURG

Doutora em Educação, professora do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e do Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande –FURG. Líder do Grupo de Estudos em Educação, Cultura, Ambiente e Filosofia -GEECAF/FURG. Bolsista Produtividade do CNPq 2. Rio Grande, Brasil.

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Published

2024-08-13

How to Cite

da Silva, C. G., & Henning, P. C. (2024). Natureza e cultura ou naturezas-culturas? Problematizando as relações humanas com o mundo natural e seus efeitos na crise ambiental. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 41(2), 110–132. https://doi.org/10.14295/remea.v41i2.15277