Methodologies of environmental education in the brazilian conservation units: a review from 2011 to 2021

uma revisão de 2011 a 2021.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v41i2.14987

Keywords:

Teaching Methodologies; Conservation Unit; Non-formal education.

Abstract

Abstract: This is a literature review with the aim of identifying the methodologies of environmental education used in Conservation Units in Brazil. A search for scientific articles on the electronic platforms SciELO, Capes Periodicals and Google Scholar was performed. 24 publications on the subject were selected. Data were distributed across 15 Brazilian states, 5 regions and 24 Conservation Units at municipal, state and federal levels. Nine types of methodology with emphasis on methodology in ecological trails were found. The target audience were students, teachers/professors, surrounding communities and visitors. There was a lack of studies on the methodology of environmental education in conservation units in Brazil, more research, mainly to bring people and the natural environment closer together is needed, to encourage creative forms of learning and to share knowledge about environmental education in protected natural areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Alves da Costa Filho, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Mestrando em Desenvolvimento e Meio Ambiente pelo Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente da Universidade Federal do Piauí. Servidor Técnico Administrativo do Instituto Federal do Piauí e membro do Grupo de Pesquisa em Etno e Educação Ambiental. E-mail:. pedro.alves@ifpi.edu.br

Letícia Sousa dos Santos Ferreira, Universidade Federal do Piauí

Doutoranda em Desenvolvimento e Meio Ambiente pelo Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente da Universidade Federal do Piauí. Subcoordenadora do Grupo de Pesquisa em Etno e Educação Ambiental. E-mail: leticiasousa003@gmail.com.

Patrícia Maria Martins Nápolis Nápolis, Universidade de Brasília - UNB

Doutorado em Ciências, na linha de Pesquisa em Educação Ambiental pela Universidade Federal de São Carlos –UFSCar. Professorado curso de Ciências da Natureza, na Universidade de Brasília - UNB. Professora no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente da Universidade Federal do Piauí. Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Etno e Educação Ambiental. E-mail: pnapolis@uol.com.br.

References

BACICH, Lilian; MORAN, José (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BAUR, Armin; HAASE, Hans. Martin. The influence of active participation and organization in environmental protection activities on the environmental behaviour of pupils: study of a teaching technique. Environmental Education Research, v. 21, n. 1, p. 92-105, 2015.

BOSA, Claudia Regina; COSTA, Ana Lúcia da. Panorama das atividades de Educação Ambiental em Unidades de Conservação: uma revisão sistemática em meta-análise. Revista Monografias Ambientais, [S. l.], v. 13, n. 4, p. 3610-3622, 2014.

BRUNO, Ana. Educação formal, não formal e informal: da trilogia aos cruzamentos, dos hibridismos a outros contributos. Medi@ções, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 10–25, 2014. DOI: 10.60546/mo.v2i2.68. Disponível em: https://mediacoes.ese.ips.pt/index.php/mediacoesonline/article/view/68. Acesso em: 4 mar. 2024.

CALIXTO, Eduardo Soares. et al. Educação ambiental no Parque Municipal VictórioSiquierolli: elaboração, desenvolvimento e avaliação de um plano pedagógico. Educação Popular, Uberlândia, v. 17, n. 1, p. 80-90, jan./abr. 2018.

CAMPANILI, Mauta; PROCHNOW, Miriam (org.). Mata atlântica: uma rede pela floresta. Brasília: RMA, 2006.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação Ambiental: aformação do sujeito ecológico. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2016.

CASTELO Branco, Antônia Francivan Vieira Castelo; LINARD, Zoraia Úrsula Silva de Alencar; SOUSA, Ana Carolina Braga de. Educação para o desenvolvimento sustentável e educação ambiental. Conexões Ciência e Tecnologia, v. 5, n. 1, p. 25-31, 2011.

CERATI, Tania Maria; LAZARINI, Rosmari Aparecida de Moraes.A pesquisa-ação em educação ambiental: uma experiência no entorno de uma unidade de conservação urbana. Ciência e Educação, Bauru, v. 15, n. 2, p. 383-392, 2009.

CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 1991.

CORNELL, Joseph. Vivências com a Natureza 13 ed. São Paulo: Aquariana, 2008.

DEPERON, Maria Luísa Silva. Educação Ambiental, ética e cidadania planetária. In: HAMMES, Valéria Sucena. Construção da proposta pedagógica. São Paulo: Embrapa/Globo, 2004.

DIESEL, Aline; Baldez, Alda; Martins, Silvana. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 269-275, 2017.

FERREIRA, Letícia; PIRES, Pedro Gabriel; NÁPOLIS, Patrícia. Educação Ambiental e Sustentabilidade: alterações conceituais de futuros professores de Ciências da Natureza. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 38, n. 1, p. 50-71, 2021.

FREINET, Célestin; PEREIRA, Maria Ermantina. A educação do trabalho. Martins Fontes, 1998.

FUENTES, Natália; COSTA, Rafael Nogueira; RUTA, Christine. Cinema e Educação Ambiental no Parque Nacional da Restinga de Jurubatiba: Reflexões e Práticas Interdisciplinares e Transversais.Educação & Sociedade, Campinas, v. 37, n. 136, p. 893-911, 2016.

GEBAUER, Ivonete do Carmo de L. Educação ambiental em eco-trilha do Parque Nacional Do Iguaçu. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], p. 318-330, 2014.

GODOY,Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE-Revista deAdministração de Empresas, SãoPaulo, v. 35, n.2,p.57-63, 1995.

GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 14, n. 50, p. 27-38, 2006.

GUIMARÃES, Mauro. Educação ambiental: participação para além dos muros da escola. In: Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola. Brasília: Ministério da Educação, Coordenação Geral de Educação Ambiental: Ministério do Meio Ambiente, Departamento de Educação Ambiental: UNESCO, 2007, p. 85-93.

HOSOMI, Glenda Jacqueline Pisetta; MARANDINO, Martha. Quem determina o que e como se ensina em uma Unidade de Conservação? um estudo na trilha do Morro do Diabo.Ciência Geográfica, v. 23, n. 4, 2020.

JACOBUCCI, Daniela Franco Carvalho. Contribuições dos espaços não formais de educação para a formação da cultura científica.Em Extensão, Uberlândia, v. 7, n. 1, p. 55-66, 2008.

KLEIN, Fernando Machado. et al. Educação ambiental e o ecoturismo na Serra da Bodoquena em Mato Grosso do Sul. Sociedade & Natureza, v. 23, n. 2, p. 311-321, 2011.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Complexidade e dialética: contribuições à práxis política e emancipatória em educação ambiental. Educação & Sociedade, v. 26, p. 1473-1494, 2005.

LUNARDI, Daiana Gonçalves; LUNARDI, Vitor Oliveira. A arte de criar e educar com o lixo. Revista Eletrônica do Mestrado e Educação Ambiental, v.21, 2008.

MACHADO, Simone Fernandes; MONTEIRO, Josefa Clara Lafuente; ALVES, Kerley dos Santos. Educação Ambiental como promotora de consciência ambiental na rede pública de ensino de Ouro Preto (MG). Revista Brasileira de Ecoturismo (RBEcotur), [S. l.], v. 6, n. 1, 2013.

MATIAS, Tales Pereira et al. A importância do educador ambiental em tempos de pandemia: uma perspectiva social e para sustentabilidade. Holos, v. 7, p. 01-15, 2021.

MENDONÇA, Danielly Jessyca Fernandes; CÂMARA, Rosélis Jesus Barbosa. Educação Ambientalem Unidades de Conservação: um Estudo sobre Projetos Desenvolvidos na APA do Maracanã. In: Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia-SEGET, 2012, Resende -Rio de janeiro. Anais. Rio de Janeiro: AEDB, 2012.

MERRIAM, Sharan. Qualitative research and case study applications in education. São Francisco, CA: Jossey-Bass, 1998.

MORITZ, Tatiana; GURGEL, Thaís de Souza, COSTA, Sinthya Pinheiro. Trilhas Interpretativas Como Meio de Conscientização e Sensibilização: um estudo com participantes das trilhas da unidade de conservação Parque Estadual das Dunas de Natal-RN. Interface, Natal, v.11, n.1, p. 130-150, 2014.

ÉLIDA DO NASCIMENTO, Maria Vitória; ARAÚJO-DE-ALMEIDA, Elineí. Importância da realização de trilhas participativas para o conhecimento e conservação da diversidade biológica: uma análise da percepção ambiental. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 23, 2014. DOI: 10.14295/remea.v23i0.4565. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/4565. Acesso em: 4 mar. 2024.

NEVE, Naiara Machado. Educação Ambiental em unidades de conservação em Alegre-ES. Revista Práxis, n. 13, 2015.

NORONHA, Daisy. Pires; FERREIRA, Sueli Mara Soares Pinto. Revisões de literatura. In: CAMPELLO, Bernadete Santos; CONDÓN, BeatrizValadares; KREMER, Jeannette Marguerite. (Org.). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: UFMG, 2000.

OLIVEIRA, Nilza Aparecida da Silva. A educação ambiental e a percepção fenomenológica através de mapas mentais.Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 16, p. 33-46, 2006.

PAZ, Ronilson José da et al. Unidades de conservação na região semiárida do Brasil. Revista Brasileira de Gestão Ambiental e Sustentabilidade, v. 7, n. 17, p. 1283-1334, 2020.

PINTO, Cibele Lemes; TAVARES, Helenice Maria. O Lúdico na Aprendizagem: Aprender a Aprender. Revista da Católica, v. 2, n. 3, p. 226-235, 2010.

PISSATTO, Mônica; MERCK, Ana Maria Thielen; GRACIELI, Cibele Rosa. Ações de educação ambiental realizadas no âmbito de três unidades de conservação do Rio Grande do Sul. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v. 5, n. 5, p. 804-812, 2012.

REIS, Luiz Carlos Lima; SEMÊDO, Luzia Teixeira de Azevedo Soares; GOMES, Rosana Canuto. Conscientização ambiental: da educação formal a não formal. Revista Fluminense de extensão universitária, v. 2, n. 1, p. 47-60, 2012.

RIBEIRO, José Luís Duarte. Diretrizes para elaboração do Referencial Teórico e Organização de Textos Científicos. In: Anais do Seminário de Pesquisa II, Porto Alegre, PPGEP/UFRGS, abril de 2007. Disponível em: https://www.academia.edu/37215366/Seminario_de_pesquisa_2_diretrizes_referencial_teorico. Acesso em: 12 jan. 2022.

RODRIGUES, Renato Garcia; TORRES, Rafaella; BARRETO, Rebeca Mascarenhas Fonseca. Etnozoologia como ferramenta na educação ambiental-os saberes populares como informação valiosa para a conservação: vivências na Floresta Nacional de Negreiros, Serrita-PE. EXTRAMUROS-Revista de Extensão da UNIVASF, v. 3, n. 1, p. 191-200, 2015.

SCHUINDT, Rafaela Machado de Almeida. O caso da área de relevante interesse ecológico de Itapebussus, Rio Claro das Ostras, RJ. Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: https://ppgciac.macae.ufrj.br/images/Disserta%C3%A7%C3%B5es/Rafaela_Machado_de_Almeida_Schuindt.pdf. Acesso em:20 fev. 2024.

SANTOS, Lázaro Araújo. A Crise na Biodiversidade e suas Reverberações na Saúde Humana: um Panorama Teórico. UNICIÊNCIAS, v. 25, n. 2, p. 130-136, 2021.

SANTOS, Marta Aline Santos; SCHETTINO, Sofia Cerqueira; BASTOS. Isis Annielli.Educação Ambiental em Unidades de Conservação: O caso da Área de Proteção Morrodo Urubu. Ambivalências, v. 1, n. 1, 2013.

SANTOS, Vânia Maria Nunes dos; JACOBI, Pedro Roberto. Educação, ambiente e aprendizagem social: metodologias participativas para geoconservação e sustentabilidade. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 98, n. 249, p. 522-530, maio/ago. 2017.

SATO, Michele. Educação Ambiental. Belo Horizonte: Rima, 2002.

SENICIATO, Tatiana; CAVASSAN, Osmar. Aulas de campo em ambientes naturais e aprendizagem em ciências: um estudo com alunos do ensino fundamental. Ciência & Educação, Bauru, v. 10, n. 1, p. 133-147, 2004.

SILVA, Priscila Maria dos Santos. et al. Unidade de Conservação urbana como espaço educativo: práticas com alunos do ensino fundamental. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental,Rio Grande, v. 25, p. 188-202, 2010.

SOUZA, Wesley. AGUIAR, Renata Gonçalves. Educação Ambientalem duas escolas localizadas no entorno da Reserva Biológica do Jaru - Amazônia Ocidental.Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [S. l.], v. 13, n. 1, p. 172–191, 2018.

SOUZA, Vanusa Tubbs; et al. Trilhas interpretativas como instrumento de educação ambiental. In: III

Encontro Nacional de Ensino de Ciências da Saúde e do Ambiente. Anais... Niterói: UFF. 2012.

SOUZA, Jucicleide Gomes; ALMEIDA, Elineí Araújo de. Educomunicação ambiental: comparando ações realizadas no espaço escolar e no percurso de aula passeio em uma Unidade de Conservação costeira. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 8, n. 1, p. 36-50, 2013.

SOUZA, Maria Cristina Cunha. Educação Ambiental e as trilhas: contextos para a sensibilização ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [S. l.], v. 9, n. 2, p. 239–253, 2014.

VASCONCELLOS, Jane. Educação e interpretação ambiental em unidades de conservação. Cadernos de conservação. Fundação O Boticário de Proteção à Natureza, n.4, p.86, 2006.

VIEIRA, Fernando Zan; ROSSO, Ademir José. O cinema como componente didático da educação ambiental. Revista Diálogo Educacional, v. 11, n. 33, p. 547-572, 2011.

WEST, Sarah Elizabeth.Understanding participant and practitioner outcomes of environmental education.Environmental Education Research, v. 21, n. 1, p. 1-16, 2014.

Published

2024-08-13

How to Cite

Alves da Costa Filho, P., Sousa dos Santos Ferreira, L., & Nápolis, P. M. M. N. (2024). Methodologies of environmental education in the brazilian conservation units: a review from 2011 to 2021: uma revisão de 2011 a 2021. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 41(2), 52–72. https://doi.org/10.14295/remea.v41i2.14987