The Formation of Football Referees in Rio Grande do Sul (1960-1980)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63595/rdsis.v27i2.19030

Abstract

The first training course for football referees to officiate official matches in Rio Grande do Sul was promoted by the Federação Rio-Grandense de Desportos (FRGD) in 1958. The aim of this study is to understand the referee training process carried out by the FRGD, focusing on those who officiated between 1960 and 1980. To achieve this, interviews were conducted with football referees, and other sources were accessed. The interpretation of the information obtained was guided by the theoretical-methodological assumptions of Cultural History. The results indicated that football referees were drawn to refereeing through prior experience in sports, such as amateur football and youth divisions. Participation in refereeing courses provided referees, who had other professions, with the opportunity to work simultaneously in another field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joseph Ribeiro Lopes, Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança (ESEFID) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Mestre em Ciências do Movimento Humano (PPGCMH), da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança (ESEFID) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Linha de pesquisa: Cultura e Educação: Representações Sociais do Movimento Humano (PPGCMH/ESEFID/UFRGS). Formado em Licenciatura pela Universidade La Salle - Canoas. Integrante do grupo de pesquisa Núcleo de Estudos em História e Memória do Esporte e da Educação Física (NEHME), do Observatório do Esporte Paralímpico (PARALYMPIACOS) e do Centro de Memória do Esporte (CEME). Ênfase principal nos seguintes temas: História do Esporte e da Educação Física, Futebol, Arbitragem de Futebol e Futebol de 5. Árbitro da Federação Gaúcha de Futebol (FGF).

Bruno Peradotto Lamb, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança (ESEFID)

Bacharelado em Ciências Econômicas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2019) com especialização em Gestão de Pessoas: Carreiras, Liderança e Coaching (2021) e em Futebol: Ciência do Movimento, Metodologia e Alto Rendimento (2022), ambas pela mesma universidade. É aluno do Programa de Pós-Graduação em Ciência do Movimento Humano na Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança (ESEFID) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), bolsista CAPES de Mestrado e aluno do curso de Bacharelado em Educação Física na mesma instituição. Integrante do Núcleo de Estudos em História e Memória do Esporte (NEHME) e do Observatório do Paradesporto e Esportes Surdos (OEPES) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Janice Zarpellon Mazo, Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança (ESEFID) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Professora Titular da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança (ESEFID) e do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano (PPGCMH), da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Idealizadora e coordenadora do Centro de Memória do Esporte (CEME) e do Observatório do Paradesporto e Esportes Surdos (OPES) da UFRGS. Líder do grupo de pesquisa Núcleo de Estudos em História e Memória do Esporte e da Educação Física (NEHME). Desenvolve atividades de pesquisa, ensino e extensão nos seguintes temas: História do Esporte, da Educação Física e do Lazer/Recreação Pública; acervos esportivos, estudos históricos e socioculturais sobre paradesporto e esportes surdos.

Published

2026-01-05

How to Cite

Ribeiro Lopes, J., Peradotto Lamb, B., & Zarpellon Mazo, J. (2026). The Formation of Football Referees in Rio Grande do Sul (1960-1980). Revista Didática Sistêmica, 27(2), 62–81. https://doi.org/10.63595/rdsis.v27i2.19030

Issue

Section

Artigos de Fluxo Contínuo