ATIVIDADES RÍTMICAS E EXPRESSIVAS NO PROCESSO DE ESCOLARIZAÇÃO DE CRIANÇAS SURDAS EM UMA ESCOLA BILÍNGUE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/rdsis.v26i1.17205

Abstract

This study aims to investigate how rhythmic and expressive activities occur in the education process of deaf children in a bilingual school. The qualitative research approach employed involves understanding social facts and delving deeper into a specific case through interviews with teachers who work with expressive activities in the education of deaf children in a bilingual school located in Gravataí, RS, Brazil. Through a perspective of bilingualism that enhances deaf culture and values Brazilian Sign Language (Libras) as the deaf child's mother tongue, the research emphasizes the appreciation of identity and uniqueness of the deaf individual, while also highlighting the potential of body expression within the school context. It is concluded that rhythmic and expressive activities in the education process of deaf children, within the framework of bilingualism, take place through ludic activities such as theater and dance. These activities are specifically designed and planned for deaf students, employing empathetic planning and specific tools. As body expression is still present in the development of Libras, being one of its five parameters, it is understood that body expression and its potentialities are essential in the formation of deaf children, contributing to their communication skills, self-esteem, and self-awareness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lisiane Pelegrin da Silva, Universidade La Salle - Unilasalle

Graduada em Pedagogia (2021) e Letras - Português (2022), com pós-graduação em Gestão de Projetos (2023). Fluente em Libras e comprometida com a inclusão. Experiência na área da Educação e pesquisa inclusiva.

Patrick da Silveira Gonçalves, Universidade La Salle - Unilasalle

Possui graduação em Educação Física pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2011) e Pedagogia pela Universidade La Salle (2023), especialização em Psicomotricidade e Supervisão Escolar pela Universidade Cândido Mendes (2014), Mestrado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2018), Doutorado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2023). Atualmente é docente e coordenador do curso de graduação em Educação Física da Universidade La Salle e docente no curso de Pedagogia da mesma instituição. Tem experiência no Ensino Fundamental, na Educação de Jovens e Adultos, na Educação Especial, Educação Social e no Ensino Superior.. Participa como pesquisador do Grupo de Pesquisas Qualitativas: Formação de Professores e Prática Pedagógica na Educação Física e Ciências do Esporte (F3P-EFICE) da ESEFID-UFRGS. (Texto informado pelo autor)

Published

2024-11-27

How to Cite

Pelegrin da Silva, L., & da Silveira Gonçalves, P. (2024). ATIVIDADES RÍTMICAS E EXPRESSIVAS NO PROCESSO DE ESCOLARIZAÇÃO DE CRIANÇAS SURDAS EM UMA ESCOLA BILÍNGUE. Revista Didática Sistêmica, 26(1), 291–311. https://doi.org/10.14295/rdsis.v26i1.17205

Issue

Section

Artigos de Fluxo Contínuo