PROFILE OF THE INDIVIDUAL LIFESTYLE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS IN THE FEDERAL SCHOOL SYSTEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/rdsis.v26i1.17172

Abstract

The present study aimed to describe the profile of the individual lifestyle of Physical Education teachers at the Federal Institute of Rio Grande do Sul – Pelotas Campus, according to the following variables: nutritional habits; level of physical activity; preventive behavior; interpersonal relationships; and, stress management. This is a descriptive case study, following the assumptions of quantitative research. Data collection was performed using two instruments: a semi-structured questionnaire that aimed to identify the sociodemographic profile of the participants; and a questionnaire from the Individual Lifestyle Profile (PEVI). The two instruments were applied simultaneously to the 12 Physical Education teachers of the Federal Institute of Rio Grande do Sul Campus Pelotas, who were part of our sample. The data were analyzed through the mean and percentage, showing through the PEVI star that the interviewees present positive behavior in all components.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia Fagundes Rodrigues, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas

Marluce Raquel Decian Corrêa, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Possui doutorado em Educação Física (2018) pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Mestrado em Educação Física (2014) pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Graduação em Educação Física - Licenciatura (2011) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Foi professora substituta na Escola Superior de Educação Física da Universidade Federal de Pelotas de maio de 2019 a janeiro de 2021. Tem experiência em Educação Física, com ênfase nas subáreas sociocultural e pedagógica, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, jogo, lazer, currículo, produção do conhecimento e Pós-Graduação em Educação Física. 

Franciele Roos da Silva Ilha, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Professora Adjunta da Escola Superior de Educação Física da Universidade Federal de Pelotas. Pós-Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel); Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), com Estágio Sanduíche na University of Wisconsin (Madison/WI/USA) sob orientação de Thomas Popkewitz. Mestre em Educação (UFSM); Especialista em Educação Física Escolar e em Gestão Educacional (UFSM); Graduada em Educação Fisica pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Tem experiência com a Educação a Distância (tutora e professora pesquisadora) e como professora de Educação Física na Educação Básica. As temáticas de maior interesse são: Educação Física Escolar,Trabalho Docente e questões interligadas a tais temáticas, principalmente com ênfase no Currículo, Didática e perspectivas foucaultianas.

Published

2024-11-27

How to Cite

Fagundes Rodrigues, L., Decian Corrêa, M. R., & Roos da Silva Ilha, F. (2024). PROFILE OF THE INDIVIDUAL LIFESTYLE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS IN THE FEDERAL SCHOOL SYSTEM. Revista Didática Sistêmica, 26(1), 277–290. https://doi.org/10.14295/rdsis.v26i1.17172

Issue

Section

Artigos de Fluxo Contínuo