LEISURE AND GENDER: PRACTICES AND PERCEPTIONS OF TEACHERS AND PHYSICAL EDUCATION TEACHERS IN A CITY IN MINER

PRÁTICAS E PERCEPÇÕES DE PROFESSORES E PROFESSORAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DE UMA CIDADE MINEIRA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/rdsis.v26i1.16806

Abstract

The objective of this research is to analyze the relationship between gender and the leisure experiences of Physical Education (PE) teachers from public schools in a city in Minas Gerais during the pandemic. The methodological procedures used were based on the use of a semi-open questionnaire via Google Forms and the conduct of a semi-structured interview via Google Meet. The results showed that gender was a component of difference in opportunity and enjoyment of time, space and leisure practices. In particular, there was the case of people who identified themselves as: cis and heterosexual women and also people who declared themselves gay and cis men. In relation to the leisure practices of these people, the predominance of practices related to virtual content was observed, such as, for example, the use of social networks: Instagram, WhatsApp and TikTok, in addition to the use of digital platforms such as Netflix and Prime Video.

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Author Biographies

Fernanda Santos de Abreu, Universidade Federal de Minas Gerais

Gaduada em Educação Física Licenciatura pelo Centro Universitário de Sete Lagoas - UNIFEMM (2015). Especialista em Esportes e Atividades Físicas Inclusivas para Deficientes pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2018). Mestra em Estudos do Lazer pela Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG (2022). Doutoranda no Programa de Pós Graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer (UFMG). Atualmente é professora efetiva da rede pública estadual de Sete Lagoas lecionando aulas de Educação Física na Escola Estadual Doutor Olinto Sátyro Alvim (Sete Lagoas, MG), atuando nos seguintes níveis escolares: Anos Iniciais, Anos Finais e Ensino Médio. Temas de interesse: Sociologia do Esporte; Esporte e Mídia; Esporte Educacional; História da Educação Física e do Esporte; Lazer; Gênero; Políticas Públicas de Esporte e Lazer; Esportes Coletivos e Individuais; Educação Física e Pessoas com Deficiência; Paradesporto; Jogos, Brinquedos e Brincadeiras; Organização de Eventos Esportivos e de Lazer; Metodologia da Pesquisa.

Elisângela Chaves, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduada em Educação Física pela Universidade Federal de Viçosa (1995), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2002) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2013). Foi professora da Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES até 2013, onde dirigiu e coreografou o Grupo de Dança Compassos, projeto de extensão cultural. Atualmente é professora da área de Dança no Curso de Educação Física da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, professora do Programa de Pós-Graduação em Estudos Interdisciplinares do Lazer/EEFFTO/UFMG. Líder do Grupo de Pesquisa Edudança. Tem experiência na área da dança, atuando principalmente nos seguintes temas: dança, dança na escola, história da educação, história da dança, dança e educação, dança e lazer, dança na educação física.

Doiara Silva dos Santos, UNIVERSIDADE FEDERAL DE VIÇOSA

Licenciatura plena em Educação Física pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), Ilhéus-BA, 2008. Mestre em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), 2011. Doutora em Educação Física, University of Western Ontario (UWO), London, Canadá, 2015.

Published

2024-11-27

How to Cite

Santos de Abreu, F., Chaves, E., & Silva dos Santos, D. (2024). LEISURE AND GENDER: PRACTICES AND PERCEPTIONS OF TEACHERS AND PHYSICAL EDUCATION TEACHERS IN A CITY IN MINER: PRÁTICAS E PERCEPÇÕES DE PROFESSORES E PROFESSORAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA DE UMA CIDADE MINEIRA. Revista Didática Sistêmica, 26(1), 17–31. https://doi.org/10.14295/rdsis.v26i1.16806