MOTOR PRAXIOLOGY AND BRAZILIAN JIU-JITSU:

SOCIOMOTOR PAPER EXCHANGE NETWORK AND THE PROPERTIES OF THE MOTOR SPACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/rds.v25i1.14952

Abstract

Brazilian Jiu-Jitsu (BJJ) is a self-defense fight that has also been organized as a sport, developing different interactions and decisions between the participants. The general question of the study was: What are the relevant traits of the game-player dynamics of this driving practice that can support new research and didactic-pedagogical processes? This article characterizes the social-motor role exchange network of Brazilian Jiu-jitsu and the properties of the space of this socio-motor practice, based on Motor Praxiology (PM). In order to describe the elements of the relational dynamics of participants in the game system, this theoretical research carried out a praxeological analysis, based on one of the Universals of Sports Games. The results reveal new knowledge regarding the sociomotor role of the BJJ, as well as the properties of the space of this practice of opposition: a duel without a weapon and without percussive blows; near-zero guard distance; permanent body contact between participants; possibilities of interactions in the soil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vagner Augusto de Oliveira Schmidt, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Formado em Educação Física - Licenciatura pelo Centro de Educação Física e Desportos - CEFD, na Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Mestre em Educação Física, UFSM. Doutorando em Educação pelo PPGE/UFSM. Participante do Grupo de Estudos Praxiológicos - Brasil, realizando pesquisas com ênfase em Praxiologia Motriz, Voleibol, Pedagogia do Esporte e Metodologias de Ensino da Educação Física. Professor de Educação Física Anos Finais na Escola Municipal de Ensino Fundamental João Frederico Savegnago, Silveira Martins, RS. Faixa Marrom de Brazilian Jiu-jítsu pela Federação Gaúcha de Jiu Jitsu, vinculada a IBJJF, Dezembro de 2019.. Especialista em Treinamento, Técnicas e Táticas Esportivas pelo Centro Universitário internacional, (2017). Possui graduação em Medicina Veterinária pela Universidade Federal de Santa Maria (2008). Tem experiência na área de Medicina Veterinária, com ênfase em Clínica Veterinária de pequenos animais. Responsável Técnico e Sócio Proprietário da Help Veterinário. Possui habilitação plena em Técnico em Agropecuária pela Universidade Federal de Santa Maria (2002). Músico, compositor, arranjador, instrumentista da Banda Os Marias.

João Francisco Magno Ribas, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Licenciado em EDUCAÇÃO FÍSICA, pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM(1988); MESTRE EM EDUCAÇÃO FÍSICA pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (1993); DOUTOR EM EDUCAÇÃO FÍSICA pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2002). Realizou estágio Pós-doutor no Institut Nacional d´Éducació Fisica de Catalunya - INEFC, LLEIDA, Espanha (2009). Atualmente, é professor Titular do Departamento de Desportos Coletivos do Centro de Educação Física da UFSM, atuando em cursos na graduação em Educação Física (licenciatura e bacharelado), especialização em Educação Física Escolar, PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO FÍSICA (MESTRADO) e PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO (MESTRADO E DOUTORADO) desta instituição. É líder do GRUPO DE ESTUDOS PRAXIOLÓGICOS, GEP-Brasil, grupo que agrega pesquisadores deste tema no Brasil e Latino-América. É vogal da Associação Internacional de Praxiologia Motriz, AIPRAM. EDITOR CHEFE DA REVISTA KINESIS da UFSM e integra o conselho editorial de periódicos nacionais e internacionais na área de Educação Física e Educação. Coordenou o Programa de Pós-Graduação em Educação Física da UFSM nos anos de 2013 e 2015, Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID/INTERDISCIPLINAR - EDUCAÇÃO FÍSICA E PEDAGOGIA /UFSM no período de 2012-2013 e Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID/EDUCAÇÃO FÍSICA - ANOS FINAIS /UFSM no período de 2014-2016. Pesquisa nas áreas de Educação Física e Educação, com ênfase em praxiologia motriz, prática pedagógica, trabalho pedagógico, formação de professores, Didática dos esportes.

Published

2024-02-22

How to Cite

de Oliveira Schmidt, V. A., & Magno Ribas, J. F. (2024). MOTOR PRAXIOLOGY AND BRAZILIAN JIU-JITSU: : SOCIOMOTOR PAPER EXCHANGE NETWORK AND THE PROPERTIES OF THE MOTOR SPACE. Revista Didática Sistêmica, 25(1), 31–49. https://doi.org/10.14295/rds.v25i1.14952