KNOWLEDGE RELATED TO MARTIAL FIGHTS/ARTS IN THE OFFICIAL CURRICULUM DOCUMENTS OF PHYSICAL EDUCATION:

BETWEEN ABSENCES AND (IN)CONSISTENCES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/rds.v25i1.14949

Abstract

It is a theoretical-scientific essay through which it was studied about the neglect of knowledge concerning the fights/martial arts in the school space. When traversing the historical-epistemological constitution of the Physical Education subarea, a set of socio-historical factors can be observed, competing or conflicting for its disciplinary curricular organization, including tensions and disputes between the knowledge that will prevail in its teaching plan, due to variables which cooperate or compete for this event. To deepen the conjectures, a (non-systematic) examination of the contents related to fights/martial arts was carried out in twenty (20) state curricular proposals, in order to assess their presence and trace epistemological trends inscribed in the documents. The picture found, in general terms, revealed absences, (in)consistencies and gaps regarding the organization and systematization for the teaching of the theme, despite many proposals dialoguing with more recent scientific production. It is hoped, in fact, that the reflections raised will be added to others and may (in some way) give notoriety to their presence in school formation.

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Author Biographies

Álex Sousa Pereira, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Possui graduação em Educação Física (2016); Mestrado em Educação (2018) pela Universidade Federal de Lavras e no momento desenvolve o doutoramento em Educação Física na Unicamp. Docente na Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). Participa do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Formação Docente e Educação Física - GEFORDEF. Participa também do Grupo EscolaR e do Grupo de Estudos e Pesquisa em Pedagogia das Lutas - GEPPL, ambos da Faculdade de Educação Física da Unicamp.

Fábio Pinto Gonçalves dos Reis, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Graduado em Educação Física pela Universidade de Taubaté (1996), Mestrado em Educação pela Universidade São Francisco-USF (2005) e Doutorado pela Universidade de São Paulo-USP (2010). Atualmente é Professor Associado I da Universidade Federal de Lavras - UFLA, no Departamento de Educação Física, bem como no Programa de Pós-Graduação Scricto Sensu do Departamento de Educação. Integra o Grupo de Pesquisa " Relações entre filosofia e educação para a sexualidade na contemporaneidade: a problemática da formação docente" e o Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Formação Docente em Educação Física (GEFORDEF), ambos registrados no Cnpq. 

Kleber Tüxen Carneiro, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Graduado em Educação Física e Pedagogia, especialista em Pedagogia do Movimento, com Mestrado e Doutorado em Educação Escolar pela FCLAr-Unesp. No momento desenvolve estágio de Pós-Doutoramento em Educação junto a Faculdade de Educação da Unicamp. Realiza pesquisas com enfoque epistemológico sob os seguintes eixos temáticos: Teoria do Jogo; Estudos sobre Memória e constituição da Cultura Lúdica; Aspectos Didáticos do ensino; Estudos sobre a(s) Infância(s) e a Educação Infantil e Pesquisas Históricas em Educação/Educação Física. Na Universidade Federal de Lavras (UFLA) atua como docente no Departamento de Educação Física e no Programa de Pós Graduação (Mestrado Profissional) em Educação da mesma instituição. Coordena o GEFORDEF - Grupo de Estudo/Pesquisa sobre Formação Docente em Educação Física.

Published

2024-02-22

How to Cite

Sousa Pereira, Álex, Pinto Gonçalves dos Reis, F., & Tüxen Carneiro, K. (2024). KNOWLEDGE RELATED TO MARTIAL FIGHTS/ARTS IN THE OFFICIAL CURRICULUM DOCUMENTS OF PHYSICAL EDUCATION:: BETWEEN ABSENCES AND (IN)CONSISTENCES. Revista Didática Sistêmica, 25(1), 15–30. https://doi.org/10.14295/rds.v25i1.14949