The importance of the biology’s teaching period of training as source of changes

Authors

  • Robledo Lima Gil
  • Alexandre Antunes Brum

Keywords:

Estágio supervisionado de ciências e biologia. Modelo didático pessoal. Mudanças conceitual, pessoal e metodológica.

Abstract

The objective of this work was to investigate - within the scope of the new curriculum of the Biological Sciences Teaching Course - the possible changes of conceptual, personal and/or methodological order that may have occurred during the training period of 22 academics of the course. The results indicated that the bigger changes, despite the close results, occurred in the methodological field (37.29%), followed by the conceptual one (32.20%) and of the personal one (30.51%). Allowing the understanding that the training period favors the update of the pedagogical knowledge towards the construction of its own system of ideas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Robledo Lima Gil

É Bacharel e Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Possui Especialização e Mestrado conferidos pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UFPel. Durante esse período, foi Professor Substituto da Faculdade de Educação (FaE/UFPel), Estatutário da Secretaria Municipal de Educação (SME) de Pelotas e da Secretaria da Educação do Estado do Rio Grande do Sul (5ª CRE), exercendo suas funções docentes, respectivamente, nos cursos de Ciências Biológicas e de Pedagogia, no Ensino de Ciências (séries finais do Ensino Fundamental) e no Ensino de Biologia (Ensino Médio). Recentemente foi Professor Assistente da Universidade Federal de Goiás (UFG). Atualmente, é doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental (PPGEA) da Fundação Universidade do Rio Grande (FURG) e Professor Assistente da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), atuando no Curso de Ciências Biológicas - Licenciatura. Tem experiência na área de Educação, com ênfase na Formação Inicial de Professores de Ciências e Biologia e Educação Ambiental.

Published

2012-09-26

How to Cite

Gil, R. L., & Brum, A. A. (2012). The importance of the biology’s teaching period of training as source of changes. Revista Didática Sistêmica, 14(1), 113–126. Retrieved from https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/2599

Issue

Section

Artigos de Fluxo Contínuo