PHYSICAL EDUCATION TEACHER AS A TRANSFORMATIVE AGENT IN THE POLITICAL PEDAGOGICAL PROJECT OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION.

Authors

Abstract

THE PHYSICAL EDUCATION TEACHER AS A TRANSFORMATIVE AGENT IN THE POLITICAL PEDAGOGICAL PROJECT OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION.

This article is derived from a research study that investigated the role of physical education teachers in early childhood education, focusing on the discipline's role within the political-pedagogical project (PPP). Conducted with 25 physical education teachers from the public school network in 12 cities in the state of São Paulo, and through documentary analysis of six PPPs from schools in Itupeva-SP, it revealed that teacher training does not prepare them to contribute effectively to the PPP. Physical education has little space in schools, with a predominantly biological approach in early childhood education. The PPPs reflect this reality, with physical education being addressed in a limited and decontextualized manner. It is proposed that changes in teachers' perspectives regarding initial and continuing education, as well as their leadership during the elaboration and implementation of the PPP, incorporating body language as an interdisciplinary element, can strengthen the role of physical education teachers and improve the quality of early childhood education.

Keywords: School Physical Education. Early Childhood Education. Political Pedagogical Project. Interdisciplinarity. Body Language.

Downloads

Author Biographies

Julio Cesar Gonçalves da Cruz, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Licenciatura plena em Educação Física e Técnicas Desportivas pelas Faculdades Integradas de Guarulhos (1985) e Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Nove de Julho (2018). Mestrado em Educação Física Escolar pelo ProEF - UNESP - Bauru. Professor da rede municipal de ensino de Itupeva-SP.

Dagmar Aparecida Cynthia França Hunger, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Docente do Departamento de Educação Física (1992 - atual), Vice-Diretora e Diretora (2009 - 2017) da Faculdade de Ciências e Presidente do GAC (2013 - 2015), da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP, do câmpus de Bauru. Livre-Docente em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP (2009) e Pós-Doutorado em Psicologia Educacional pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2009). Doutora (1998) e Mestre (1994) em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Especialista (1991) em Educação Física no 3º Grau pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP e em Desenvolvimento Humano e Motricidade pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP. Licenciada em Educação Física e Técnica Desportiva pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP (1988). Pesquisa e orienta no campo da formação e intervenção profissional em educação física, esporte, dança, luta e lazer, com referenciais teóricos da história, sociologia, psicologia e educação. Líder do grupo de pesquisas em Estudos Socioculturais, Históricos e Pedagógicos da Educação Física, cadastrado no CNPq. Credenciada no Programa de Pós-graduação em Docência para Educação Básica, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP, câmpus de Bauru, para orientação de mestrado profissional na linha de pesquisa em Conceitos específicos para o Ensino e suas metodologias e no Programa Rede Nacional ProEF (Mestrado Profissional). Bolsista CNPq (01/03/2011 a 28/02/2017) - Produtividade em Pesquisa - PQ, nível 2, com projetos intitulados "Professores em campo: por uma (re) construção permanente dos significados, conhecimentos científicos e metodológicos da cultura corporal de movimento" e "Professoras em campo: por uma educação permanente da cultura corporal de movimento da/na infância".

Published

2025-04-12

How to Cite

Gonçalves da Cruz, J. C., & Hunger, D. . A. C. F. (2025). PHYSICAL EDUCATION TEACHER AS A TRANSFORMATIVE AGENT IN THE POLITICAL PEDAGOGICAL PROJECT OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Revista Didática Sistêmica, 26(2), 227–242. Retrieved from https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/18408

Issue

Section

Dossiê temático: Mestrado Profissional e a Pesquisa em Docência em Educação Física