NOTAS SOBRE AS DATAS COMEMORATIVAS E SUAS FESTIVIDADES NO PLANEJAMENTO DA EDUCAÇÃO INFANTIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/rdsis.v26i1.18020

Abstract

This article presents the results of a qualitative research that aims to problematize commemorative dates and their festivities in Early Childhood Education planning, as well as investigate how teachers include such dates in their planning. In relation to the analytical undertaking, semi-structured interviews were carried out with two teachers working in the first stage of Basic Education, one in the municipal network and the other in the private network. Through this research it could be seen that one teacher reproduces the commemorative dates and their festivities in her planning, and the other does not. It could also be inferred that both have different conceptions about the inclusion of such dates, however they have similar conceptions about planning, understanding the child as the protagonist, placing them at the center of the planning process. It was concluded that both institutions, and consequently, the teachers, carry out a movement of reflection and problematization about planning, which includes thinking reflexively about the inclusion and implications of the aforementioned dates and their festivities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jéssica Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação–PPGEDU da Universidade Federal do Rio Grande – FURG; Pedagoga, professora do município do Rio Grande e membro do Núcleo de Estudo e Pesquisa em Educação da Infância–NEPE.

Ana do Carmo Goulart Gonçalves, Universidade Federal do Rio Grande

Possui graduação em Pedagogia (2000), mestrado em Educação Ambiental (2004) e doutorado em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG (2014). Professora Associada da Universidade Federal do Rio Grande - FURG (modalidades presencial e à distância) e coordenadora do Núcleo de Estudo e Pesquisa em Educação da Infância - NEPE. Integrante do Fórum Gaúcho de Educação Infantil - FGEI e Movimento Interfóruns do Brasil - MIEIB. Tem experiência na área da Educação, com ênfase em Educação Infantil e nos anos iniciais do Ensino Fundamental, sobretudo, quando relacionada aos seus currículos, formação de professores/as e políticas públicas para a infância.

Published

2024-11-27

How to Cite

Oliveira, J., & Goulart Gonçalves, A. do C. (2024). NOTAS SOBRE AS DATAS COMEMORATIVAS E SUAS FESTIVIDADES NO PLANEJAMENTO DA EDUCAÇÃO INFANTIL. Revista Didática Sistêmica, 26(1), 371–385. https://doi.org/10.14295/rdsis.v26i1.18020

Issue

Section

Artigos de Fluxo Contínuo