APRESENTANDO AMIZADES, EQUILIBRANDO RELAÇÕES

INTERAÇÕES A PARTIR DAS ATIVIDADES CIRCENSES NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR

Authors

Abstract

Social relationships are spaces for learning and contribute to understanding and reading the world, historically and locally situated. This article aims to discuss the interactions that permeated the development of a pedagogical proposal for circus activities in Education School physics. Action research was used, with the participation of the teacher-researcher and a 1st year elementary school class, made up of 23 children aged five to seven. They were the field diary and the classroom were used, analyzed according to Braun's Thematic Analysis and Clarke (2014). The theme “Interactions” discussed verbal, bodily relationships, with materials, with research instruments and with Physical Education in general for children. Concludes that as long as the teacher proposes to develop and encourage relationships, it is possible that there will be encouragement to learn about coexistence and differences.

Downloads

Author Biographies

Tassiana Jans, São Paulo State University Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Institute of Biosciences, Rio Claro

Mestre pela Universidade Estadual do Estado de São Paulo (UNESP) - Rio Claro , graduada em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) ; Professora da Prefeitura Municipal de Vinhedo. 

 

 

Daniela Bento-Soares, São Paulo State University Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Institute of Biosciences, Rio Claro

Docente do Departamento de Educação Física, do Instituto de Biociências, da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp), câmpus Rio Claro. Docente permanente credenciada no Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional (ProEF), núcleo Unesp Rio Claro e no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Humano e Tecnologias (DHT), do Instituto de Biociências de Rio Claro/UNESP. Doutora em Educação Física pela Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas (FEF-UNICAMP), com período de Estágio Sanduíche na Cardiff Metropolitan University. Mestra em Educação Física e graduada em Educação Física (modalidades bacharelado e licenciatura) pela mesma instituição. Líder do Grupo de Pesquisa em Atividades Gímnicas e Rítmicas - AGIR, do Departamento de Educação Física da Unesp Rio Claro.

Published

2025-04-12

How to Cite

Jans, T., & Bento-Soares, D. (2025). APRESENTANDO AMIZADES, EQUILIBRANDO RELAÇÕES: INTERAÇÕES A PARTIR DAS ATIVIDADES CIRCENSES NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR. Revista Didática Sistêmica, 26(2), 119–136. Retrieved from https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/17521

Issue

Section

Dossiê temático: Mestrado Profissional e a Pesquisa em Docência em Educação Física