GENERAL GYMNASTICS FOR ALL: AFFECTIVE AND COGNITIVE EFFECTS ON STUDENTS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES

Authors

Abstract

This study aimed to investigate the affective and cognitive issues arising from the thematization of General Gymnastics/Gymnastics for All with students in the Final Years of Elementary School. The descriptive field research was carried out in a qualitative approach through action research. The sample was made up of 30 students from a 6th year class in the Final Years of Elementary School. To obtain the data, a questionnaire was used to capture the students' feelings and perceptions regarding their experiences with gymnastics modalities in the proposed classes. This questionnaire was applied, physically, at the end of the 6 meetings scheduled for the teaching of General Gymnastics/Gymnastics for All (GG/GPT), in order to check whether there was a change in the perception of the modality and its effects on the participants. The data collected using the questionnaire were transcribed into digital format, tabulated and revisited using the Microsoft Word Program. The Bardin frequency thematic content analysis technique was used, which enabled the creation of the main analytical categories and their respective subcategories. These categories were extracted through exploration of the material in order to find the points that stood out the most, which served to outline the analysis categories. From this analysis, 4 categories emerged: 1) Positive Affective Aspects; 2) Negative Affective Aspects; 3) Cognitive Aspects and 4) Miscellaneous. In each category there are subcategories, which contain the specificity of the results obtained. It was evident from the investigation of the data that there were positive relationships between the practice of GG/GPT and individual and collective socio-affective issues as well as benefits in the motor and broad cognitive spectrum of students.

Downloads

Author Biographies

Tiago Siqueira da Silva, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Mestre em Educação Física pelo Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional (ProEF). Especialista em Educação Física Escolar (Faculdade São Luis). Licenciado e Bacharel em Educação Física (UNESA). Atuação em programas e projetos nas áreas de atividade física, esporte, cultura e lazer da Pró-Reitoria de Políticas Estudantis (UFRJ). Técnico Desportivo na Universidade Federal do Rio de Janeiro e Professor de Educação Física no município de Rio das Ostras.

Valéria Nascimento Lebeis Pires, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Graduação em Licenciatura Plena Em Educação Física pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Especialização em Performance Humana em Academia pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Mestrado em Ciência da Motricidade Humana pela Universidade Castelo Branco e Doutorado em Epidemiologia em Saúde Pública pela Escola Nacional de Saúde Pública- Fundação Oswaldo Cruz - FIOCRUZ. Docente da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, responsável pelas disciplinas de Dança e Metodologia da Consciência Corporal; Coordenadora da Companhia de Dança da UFRRJ; Líder do Laboratório de Estudos do Corpo e Movimento - LECOM - do Departamento de Educação Física e Desportos DEFD/IE. Docente do Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional (ProEF/UFRRJ). Experiência na área da Saúde e da Educação, com ênfase na Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: Dança em Educação; Corpo, Cultura e Sociedade; Ética em Pesquisa; Atividade Física, Imagem e Consciência Corporal; Saúde e Bem estar.

Published

2025-04-12

How to Cite

Siqueira da Silva, T., & Nascimento Lebeis Pires, V. (2025). GENERAL GYMNASTICS FOR ALL: AFFECTIVE AND COGNITIVE EFFECTS ON STUDENTS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES. Revista Didática Sistêmica, 26(2), 105–118. Retrieved from https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/17520

Issue

Section

Dossiê temático: Mestrado Profissional e a Pesquisa em Docência em Educação Física