CORPO E SAÚDE COMO UNIDADE DIDÁTICA DA EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO

Authors

Abstract

This article presents an excerpt from a research carried out in the Professional Master's program in Physical Education on a National Network (ProEF), UFMT hub, with the objective of presenting a proposal for a pedagogical intervention related to the body and health as a didactic unit of school Physical Education in Teaching Average. The research is qualitative, based on the theoretical and methodological assumptions of pedagogical intervention research, divided into two stages: 1) intervention method; 2) intervention evaluation method. Due to the textual limitations of the article, we will only present the results of the 1st stage. The research was carried out in a state school in Colíder-MT, with the participation of 23 students enrolled in the 1st year of high school in the academic year of 2024. The Didactic Unit applied included 16 classes, being divided into 3 thematic axes: 1) “Quality of Life ”; 2) “Uncovering the Human Body”; 3) “Corpolatry”.

Downloads

Author Biographies

Hemerson Lowe dos Santos, Universidade Federal do Mato Grosso - UFMT

Professor Especialista em Educação Especial Inclusiva pela Faculdade SÃO BRAZ (2015), Graduado em Educação Física pela Faculdade FASIPE (2014), Bacharel em Educação Física para Licenciados em Educação Física pela Faculdade UNIASSELVI (2020). Atualmente, sou mestrando do programa de Mestrado Profissional em Educação Física - PROEF UFMT/ CUIABÁ, e exerço a função de Funcionário Público (efetivo) do Estado de Mato Grosso na Secretaria de Estado de Educação como Professor de Educação Física, atuando também de forma paralela, como Professor Tutor Externo do Centro Universitário Leonardo da Vinci desde 2018.

Larissa Beraldo Kawashima, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT

 Doutorado em Educação (PPGE),  Mestrado em Educação (PPGE) e Licenciatura plena em Educação Física.

Published

2025-04-12

How to Cite

Lowe dos Santos, H., & Beraldo Kawashima, L. (2025). CORPO E SAÚDE COMO UNIDADE DIDÁTICA DA EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO. Revista Didática Sistêmica, 26(2), 137–156. Retrieved from https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/17201

Issue

Section

Dossiê temático: Mestrado Profissional e a Pesquisa em Docência em Educação Física