SOCIO-ENVIRONMENTAL AWARENESS AT SCHOOL THROUGH ADVENTURE BODY PRACTICES

Authors

Abstract

Among the themes that are part of body culture we have the Adventure Body Practices (in Portuguese, “PCA”). They occur in different locations, and it is necessary to think about actions regarding the preservation of the environment when approaching the topic. In this sense, the study aims to present debates carried out, during a didactic sequence, in order to question the explorations generated in the capitalist system, in search of the socio-environmental awareness of students in Physical Education classes, based on Historical-Critical Pedagogy (abbreviated “PHC” in Portuguese) with the theme “PCA” in nature. The research was carried out with a third-grade class from regular high school, in six double lessons, with 26 students. The field diary and the construction of the focus group were used to create data. We note that the critical pedagogies in the context of School Physical Education reveals itself as a possibility for the constitution of socio-environmental awareness.

Downloads

Author Biographies

Fernanda Gabriela de Rezende Casagrande, Instituto Federal do Sul de Minas Gerais - Campus Muzambinho

Formada em Licenciatura em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS) - Campus Muzambinho, pós-graduada em Atividades Físicas e Esportivas para pessoas com Deficiência na Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), pós-graduada em Ensino da Sociologia no Ensino médio na Universidade Federal de São João Del Rei (UFSJ) e Mestra pelo Programa de Mestrado Profissional em Rede Nacional em Educação Física (ProEF) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS) - Campus Muzambinho. Professora efetiva de Educação Física na Escola Estadual David Campista - Poços de Caldas - MG.

Mateus Camargo Pereira, Instituto Federal do Sul de Minas Gerais - Campus Muzambinho

Licenciado em Educação Física pela Faculdade de Educação Física da Unicamp (2002), Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da mesma universidade (2006) e Doutor em Desenvolvimento Humano e Tecnologias pela UNESP de Rio Claro (2019). Atualmente professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas - IFSULDEMINAS - campus de Muzambinho, coordenando o Centro de Memória da Educação Física, Esporte e Lazer do IFSULDEMINAS - campus Muzambinho (CEMEFEL). Docente e Coordenador adjunto do mestrado profissional em rede em Educação Física (PROEF) - polo IFSULDEMINAS (2022). Coordenador do curso de Licenciatura em Educação Física (2022-2024).

Published

2025-04-12

How to Cite

de Rezende Casagrande, F. G., & Camargo Pereira, M. (2025). SOCIO-ENVIRONMENTAL AWARENESS AT SCHOOL THROUGH ADVENTURE BODY PRACTICES . Revista Didática Sistêmica, 26(2), 197–213. Retrieved from https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/17189

Issue

Section

Dossiê temático: Mestrado Profissional e a Pesquisa em Docência em Educação Física