Serious leisure and the practice of climbing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/rdsis.v26i1.16882

Abstract

The study proposes a reflexive analysis based on ethnographic immersion within a group of sport climbing practitioners, a leisure activity that offers a transformative and formative experience for participants. The Serious Leisure Perspective (SLP), proposed by Robert Stebbins, is presented as a theoretical framework and will be used to examine participation in the group and the practice of climbing itself as a leisure form. The leisure configurations within this context are analyzed with the intention of dialoguing with the SLP and contextualizing its propositions. By being part of the group, the participant undergoes an immersive journey, incorporating multiple elements such as experience, knowledge, identification, and belonging. The climbing group becomes not only a space for climbing practice but also for social interaction and sociability.

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Author Biographies

Gabriel Vargas, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Graduação em Educação Física

Silvia Cristina Franco Amaral, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (1989), mestrado em Ciência do Movimento Humano pela Universidade Federal de Santa Maria (1995), doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2003), Livre-docência pela Faculdade de Educação Física da UNICAMP (2011) e pós-doutorado na Universidade de Barcelona no Departamento de Geografia Humana. Professora visitante sênior de novembro de 2023 a fevereiro de 2024 na Universidade de Aveiro, pelo PRINT/CAPES. É docente Titular da Faculdade de Educação Física, Departamento de Educação Física e Humanidades da Universidade Estadual de Campinas atuando na graduação e na pós-graduação. ) Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Política Pública e Lazer. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Lazer e Políticas Públicas, atuando principalmente nos seguintes temas: política pública de lazer, educação física, esporte e saúde e estudos do lazer. Atualmente é chefa do Departamento de Educação Física e Humanidades(2022-2024), foi membro do comitê de ética em pesquisa em Ciências Humanas da Unicamp. Foi , até 2021, representante da área de educação física e sociedade na pós-graduação e coordenadora do Fórum de Pós-Graduação do CBCE e III Fórum de Pesquisadores das Subáreas Sociocultural e Pedagógica da EF. Atualmente é representante dos MS6 no Conselho Universitário da UNICAMP e primeira vice-presidente da Associação de Docentes da Unicamp (ADUNICAMP)

Published

2024-11-27

How to Cite

Vargas, G., & Cristina Franco Amaral, S. (2024). Serious leisure and the practice of climbing. Revista Didática Sistêmica, 26(1), 152–164. https://doi.org/10.14295/rdsis.v26i1.16882