TRANSFIGURATION OF TEACHING PRAXIS
The Role of Digital Technologies in Light of the OnLIFE
Keywords:
Continuing Teacher Training, Technology and Education, Educational ParadigmsAbstract
This study aims to discuss teacher education in light of the OnLIFE Education Paradigm, grounded in a reticular and connective perspective that recognizes digital technologies not merely as tools but as essential components of life and education. The research seeks to understand how educational conceptions are aligned with the demands of teacher formation within the digital context, where competencies and skills need to be (re)thought. The study is organized around the Educar and LED projects, developed at the State University of Montes Claros (UNIMONTES) and funded by FAPEMIG. The methodology adopts a qualitative and exploratory approach, inspired by the rhizomatic epistemology of Deleuze and Guattari (2011) and the cartographic method of Passos, Kastrup, and Escóssia (2020), which focuses on mapping processes in constant transformation. Through a bibliographic review, reference works were analyzed to trace the main driving forces connecting education and technology. The results indicate that, despite advances in teachers' digital competencies, there are still significant gaps and a need for educational policies that promote continuous professional development, which is essential for preparing teachers to meet the demands of an increasingly digitized and constantly evolving educational environment.
Downloads
References
AMARAL, Mirian Maia do. A ciberpesquisa em educação: autorias e inspirações teórico-metodológicas do GPDOC – Grupo de Pesquisa Docência e Cibercultura. São Carlos: Pedro & João Editores, 2024.
ARENDT, Hannah. The crisis in Education. In: ARENDT, Hannah. Between Past and Future: Six Exercises in Political Thought. New York: Viking Press, 1968. pp. 173-196.
ARENDT, Hannah. A crise na educação. Entre o passado e o futuro, v. 5, p. 221-247, 2000.
AURELIANO, Francisca Edilma Braga Soares; QUEIROZ, Damiana Eulinia de. As tecnologias digitais como recursos pedagógicos no ensino remoto: Implicações na formação continuada e nas práticas docentes. Educação em Revista, v. 39, e39080, 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.
CARBONELL, Jaume. Pedagogias do século XXI: bases para a inovação educativa. Porto Alegre: Penso, 2016.
CARMO, Walkiria Batista. Competências Socioemocionais na Escola: Incertezas e Desafios. Altus Ciência, v. 17, n. 17, p. 36-48, 2023.
CASTELLS, Manuel. Sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CORREIA, Ana Paula Sousa; DIAS, Paulo. A evolução dos paradigmas educacionais à luz das teorias curriculares. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 11, n. 1, p.113-122, 1998.
COSTA JÚNIOR, João Fernando et al. Os novos papéis do professor na educação contemporânea. Rebena - Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, v. 6, p. 124-149, 2023.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 2011.
DI FELICE, Massimo. Paisagens pós-urbanas: o fim da experiência urbana e as formas comunicativas do habitar. São Paulo: Annablume, 2009.
DI FELICE, Massimo. A cidadania digital: a crise da ideia ocidental de democracia e a participação nas redes digitais. São Paulo: Paulus Editora, 2020.
FAVA, Rui. Trabalho, educação e inteligência artificial: a era do indivíduo versátil. Porto Alegre: Penso Editora, 2018.
FERREIRA, Liliana Soares. Educação, paradigmas e tendências: por uma prática educativa alicerçada na reflexão. Revista Iberoamericana de Educación, v. 33, n. 3, p. 1-9, 2003.
FLORIDI, Luciano. The OnLIFE manifesto: being human in a hyperconnected era. London: Springer; Rio de Janeiro: Editora 34, 2014.
FÜHR, Regina Candida. Educação 4.0 e seus impactos no século XXI. Educação no Século XXI, v. 36, p. 61, 2018.
GADOTTI, Moacir. A história das ideias pedagógicas. 8. ed. São Paulo: Ática, 2014.
GÓMEZ, Ángel I. Pérez. Educação na era digital: a escola educativa. Porto Alegre: Penso, 2015.
GUIMARAES, Carlos Antônio Fragoso. Paulo Freire e Edgar Morin sobre saberes, paradigmas e educaçao: um diálogo epistemológico. Curitiba: Editora Appris, 2020.
KUHN, Thomas Samuel. A estrutura das revoluções científicas-Perspectiva. 12. ed. São Paulo: Perspectiva, 2018.
LATOUR, Bruno. Reagregando o social: uma introdução à teoria do ator-rede. Salvador: Edufba, 2012.
LEMOS, André. Dataficação da vida. Civitas - Revista de Ciências Sociais, v. 21, p. 193-202, 2021.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informatica. 2. ed. São Paulo: 34, 2010.
MELLO, Cleyton de Moraes; ALMEIDA NETO, José Rogério Moura de; PETRILLO, Regina Pentagna. Educação 5.0: educação para o futuro. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 2021.
MOREIRA, José António; SCHLEMMER, Eliane. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, v. 20, 2020.
MORIN, Edgar. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Porto Alegre: Sulina, 2015.
NAKAMOTO, Paula Teixeira; CARVALHO, Ana Amélia. As tecnologias digitais na formação inicial docente: um estudo nos mestrados em ensino da Universidade de Coimbra, Portugal. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, e711974587-e711974587, 2020.
PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2020.
SANTOS, Edméa. Pesquisa-formação na cibercultura. Santo Tirso: Whitebooks, 2019.
SCHLEMMER, Eliane. Da linguagem logo aos espaços de convivência híbridos e multimodais: percursos da formação docente em tempos de humanidades digitais. In: DIAS-TRINDADE, Sara; MILL, Daniel (Orgs.). Educação e humanidades digitais: aprendizagens, tecnologias e cibercultura. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2019. pp. 125-158.
SCHLEMMER, Eliane. O protagonismo ecológico-conectivo e a emergência das hiperinteligências no Paradigma da Educação OnLIFE. Cadernos IHU Idéias, v. 21, n. 348, p. 53-83, 2023.
SCHLEMMER, Eliane; BACKES, Luciana; PALAGI, Ana Maria Marques. O habitar do ensinar e do aprender onlife: vivências na educação contemporânea. São Leopoldo: Casa Leiria, 2021.
SCHLEMMER, Eliane; DI FELICE, Massimo; SERRA, Ilka Márcia Ribeiro de Souza. Educação OnLIFE: a dimensão ecológica das arquiteturas digitais de aprendizagem. Educar em Revista, v. 36, e76120, 2020.
SCHLEMMER, Eliane; KERSCH, Dorotea Frank. Inventividade e inovação curricular e metodológica na formação de professores do ensino superior para a docência. Cadernos de Pesquisa Pensamento Educacional, v. 18, n. 48, p. 10-35, 2023. DOI: https://doi.org/10.35168/2175-2613.UTP.pens_ed.2023.Vol18.N48.pp10-35
SCHLEMMER, Eliane; KERSCH, Dorotea Frank; OLIVEIRA, Lisiane Cézar de. (Orgs.) A universidade no paradigma da educação onlife: formação docente e práticas pedagógicas no ensino superior e na pós-graduação. São Leopoldo: Casa Leiria, 2024.
SCHLEMMER, Eliane; MOREIRA, José António Marques. Ampliando conceitos para o paradigma de educação digital OnLIFE. Revista Interacções, v. 16, n. 55, p. 103-122, 2020.
SCHLEMMER, Eliane; MOREIRA, José António. Acompanhamento e avaliação da aprendizagem na educação híbrida e educação onlife: perspectiva cartográfica e gamificada. Revista de Educação Pública, v. 31, p. 1-20, 2022.
SCHLEMMER, Eliane; OLIVEIRA, Lisiane Cézar; MENEZES, Janaina. O habitar do ensinar e do aprender em tempos de pandemia e a virtualidade de uma educação OnLIFE. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 45, p. 137-161, 2021.
SILVA, Karla Fernanda Wunder da; SANTOS, Bettina Steren dos; POZZA, Mariangela. A inovação no contexto educativo: perspectivas transformadoras para a formação de professores a partir do paradigma da complexidade. Revista Diálogo Educacional, v. 23, n. 78, p. 1032-1042, 2023.
STEYER, Daiana; BASSANI, Patrícia Scherer; BEHAR, Patrícia Alejandra. Pistas para um Modelo Pedagógico para Educação OnLife com Foco no Personal Learning Environment (PLE). Revista e-Curriculum, v. 21, p. 1-23, 2023. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e61645
VALENTE, José Armando; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Tecnologias digitais, tendências atuais e o futuro da educação. Panorama Setorial da Internet, n. 2, 2022.
VERKERK, Maarten J. et al. Filosofia da Tecnologia: Uma Introdução. Viçosa: Ultimato, 2018.
ZWIEREWICZ, M.; SANTOS, A. M. dos; LIZ, C. P. V. de; JURADO, R. G. Da formação docente ao conhecimento pertinente na prática pedagógica: Um compromisso com o contexto e com os objetivos de desenvolvimento sustentável. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 18, e023106, 2023. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v18i00.17767
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Momento - Diálogos em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.