INTERFACES ENTRE PESQUISA, EXTENSÃO E INOVAÇÃO NO TRABALHO DO REPOSITÓRIO DIGITAL TATU

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v33i1.16507

Keywords:

Repositório Digital Tatu, Ensino, Pesquisa, Extensão, Alunos

Abstract

The technical and theoretical constitutions of digital repositories are essential for their development and success, however, their potential for promoting teaching, research and extension is fundamental for the design of collaborative and training spaces for both those who use the collections of repositories as a source and object of research, as well as for those who work in their constitution and expansion process and who have in the repositories and, through the articulation between research groups and universities, an opportunity to get closer to the work of organization, identification and treatment of documents and materials with potential for interpretation and field of research. Considering this perspective, this article will seek to demonstrate the work carried out by the Tatu Digital Repository, linked to the Federal University of Pampa (Unipampa), Bagé campus, through the Research Group on History of Education, Digital Repositories and Historical Collections (PHERA), in its dimension of the human and productive force that plans and builds the materials made available by the repository and that has its origin in the academic banks of Unipampa's undergraduate courses. The objective is to explore the potential of digital repositories in their conception and organization process in order to demonstrate their capacity to promote Research, Extension and Innovation initiatives among undergraduate students, encouraged by scientific initiation scholarships, who begin to experience complementary to their academic-professional training. It is hoped, therefore, that this article will be able to highlight the idealization of the repository and the work carried out, matured in the potential of its students.

Downloads

Author Biographies

Alessandro Bica, Unipampa

Doutor em Educação pela Universidade do Vale dos Sinos (Unisinos). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pelotas. Professor efetivo na Universidade Federal do Pampa. Líder do grupo de pesquisa em História da Educação, Repositórios Digitais e Acervos Históricos (PHERA). E-mail de contato: alessandrobica@unipampa.edu.br, https://orcid.org/0000-0003-2532-5007.

Simôni Costa Monteiro Gervasio, UNIPAMPA

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Pelotas. Mestre em Ensino pela Universidade Federal do Pampa. Professora substituta na Universidade Federal do Pampa. Membro do grupo de pesquisa em História da Educação, Repositórios Digitais e Acervos Históricos (PHERA) e do Centro de Estudos e Investigações em História da Educação (CEIHE)

Raissa Lamadril da Silva Silveira, UNIPAMPA

Mestranda em Ensino pela Universidade Federal do Pampa. Membro do grupo de pesquisa em História da Educação, Repositórios Digitais e Acervos Históricos (PHERA)

References

AGUIAR, Lucia Cristina da Cunha. O perfil da iniciação científica no Instituto de Biofísica Carlos Chagas Filho e no Departamento de Bioquímica Médica da Universidade Federal do Rio de Janeiro. 1997. Dissertação (Mestrado em Química Biológica) – Centro de Ciências da Saúde/Instituto de Ciências Biomédicas, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 1997. Disponível em https://catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/#!/ Acesso em 14 dez. 2023

BICA Alessandro Carvalho; RODRIGUES, Tobias de Medeiros; GERVASIO, Simôni Costa Monteiro. Tatu Maganize: Os modos de ser e fazer do Repositório Digital Tatu. História da Educação, 23, e88290. Epub March 28, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2236-3459/88290 . Acesso em: 24 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/88290

______. A materialidade dos acervos históricos e o trabalho de preservação digital: o caso do Repositório Digital Tatu. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, Campinas, SP, v. 31, n. 00, p. e023013, 2023. DOI: 10.20396/resgate.v31i00.8671148. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8671148. Acesso em: 27 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.20396/resgate.v31i00.8671148

FERNANDES, Marcelo Costa; SILVA, Lucilane Maria Sales da; MACHADO, Ana Larissa Gomes; MOREIRA, Thereza Maria Magalhães. Universidade e a Extensão Universitária: a visão dos moradores das cidades circunvizinhas. Educação em Revista, Belo Horizonte, ano 2012, n. 04, p. 169-194, dez. 2012 DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982012000400007

MARTINS, Lígia Márcia. Ensino-Pesquisa-extensão como fundamento metodológico da construção do conhecimento na universidade. [s.l], [s.d]. Disponível em: http://www.umcpos.com.br/centraldoaluno/arquivos/16_09_2011_134/Ensino_pesqui sa_extensao_como_fundamento_metodologico_da_construcao_do_conhecimento_n a_universidade.pdf Acesso em 15 dez 2023.

RODRIGUES, Tobias de Medeiros. As contribuições do Repositório Digital Tatu da UNIPAMPA para a pesquisa e pesquisadores em história da educação. 2020. Dissertação (Mestrado em Ensino) - Universidade Federal do Pampa, Bagé, 2020. Disponível em https://repositorio.unipampa.edu.br/jspui/handle/riu/5950 Acesso em: 15 dez. 2023 DOI: https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2023.96429.5

SEVERINO, Antonio Joaquim. Competência técnica e sensibilidade ético - política: o desafio da formação dos professores. Formação de professores: subsídios ao debate do plano estadual de educação. Tradução . São Paulo: FEDEP - SP, 2002. Acesso em: 15 dez. 2023.

Published

2024-04-16

How to Cite

Bica, A., Costa Monteiro Gervasio, S., & Lamadril da Silva Silveira, R. (2024). INTERFACES ENTRE PESQUISA, EXTENSÃO E INOVAÇÃO NO TRABALHO DO REPOSITÓRIO DIGITAL TATU. Momento - Diálogos Em Educação, 33(1), 131–149. https://doi.org/10.14295/momento.v33i1.16507