Intersections between document preservation, research, and pedagogical activities at the Center of Research, Documentation and Memory of the Laboratory School of UFS - Cemdap

Authors

  • Joaquim Tavares da Conceição Universidade Federal de Sergipe
  • Paulo Mateus Silva Vieira Universidade Federal de Sergipe https://orcid.org/0000-0001-7979-3936

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v33i1.16224

Keywords:

Memory Center. Laboratory School. History of Education. Educational heritage.

Abstract

This article discusses the intersections between document preservation and the conduct of research and pedagogical activities at a memory center within the school environment, with a specific focus on the Center of Research, Documentation, and Memory of the Laboratory School of UFS (Cemdap). The main objective was to inquire about the establishment of the center and its collection, as well as the potential or outcomes of the activities that have been effectively carried out. The research falls within the field of the History of Education, particularly in the thematic area that explores issues related to archives, records, and memory centers in schools or in education, and the concept of educational historical heritage. Cemdap was established in 2016 as a result of actions to preserve the permanent documentary collection of the Laboratory School of UFS. Currently, the collection comprises documents of textual, audiovisual, iconographic, bibliographic, and material culture nature. Activities such as document organization, historiographic research, and pedagogical actions involving students from basic education, undergraduate, and postgraduate levels are conducted based on this collection.

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Author Biographies

Joaquim Tavares da Conceição, Universidade Federal de Sergipe

Doutor em História - UFBA (2012), Mestre em Educação - UFS (2007), Graduado em História - UFS (1993), Pós-Doutorado em Educação (UNICAMP), com bolsa de Pós-Doutorado Sênior do CNPq (2022). Professor Titular da Universidade Federal de Sergipe com atuação no Colégio de Aplicação, no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED-UFS) e no Programa de Mestrado Profissional em Ensino de História. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - PQ 2. Líder do Grupo de Pesquisa em História da Educação: Memórias, sujeitos, saberes e práticas educativas (GEPHED/CNPq/UFS). Coordenador Adjunto do Programa de Mestrado Profissional em História, PROFHISTÓRIA/UFS. Fundou e coordena o Centro de Pesquisa Documentação e Memória do Colégio de Aplicação (UFS).

Paulo Mateus Silva Vieira, Universidade Federal de Sergipe

Doutorando em Educação (PPGED/UFS), bolsista CAPES, Mestre em Educação pela mesma instituição, com bolsa CAPES, e graduado em Pedagogia pela UFS. Membro do Grupo de Pesquisa em História da Educação: Memórias, sujeitos, saberes e práticas educativas (GEPHED/CNPq/UFS). Compõe a equipe do Centro de Pesquisa,Documentação e Memória do Colégio de Aplicação da UFS. Temas de pesquisa atual: Centros de Memória em Colégios de Aplicação; patrimônio histórico-educativo e arquivo escolar. 

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Published

2024-04-16

How to Cite

Tavares da Conceição, J., & Mateus Silva Vieira, P. (2024). Intersections between document preservation, research, and pedagogical activities at the Center of Research, Documentation and Memory of the Laboratory School of UFS - Cemdap. Momento - Diálogos Em Educação, 33(1), 48–68. https://doi.org/10.14295/momento.v33i1.16224

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