Intersections between document preservation, research, and pedagogical activities at the Center of Research, Documentation and Memory of the Laboratory School of UFS - Cemdap
DOI:
https://doi.org/10.14295/momento.v33i1.16224Keywords:
Memory Center. Laboratory School. History of Education. Educational heritage.Abstract
This article discusses the intersections between document preservation and the conduct of research and pedagogical activities at a memory center within the school environment, with a specific focus on the Center of Research, Documentation, and Memory of the Laboratory School of UFS (Cemdap). The main objective was to inquire about the establishment of the center and its collection, as well as the potential or outcomes of the activities that have been effectively carried out. The research falls within the field of the History of Education, particularly in the thematic area that explores issues related to archives, records, and memory centers in schools or in education, and the concept of educational historical heritage. Cemdap was established in 2016 as a result of actions to preserve the permanent documentary collection of the Laboratory School of UFS. Currently, the collection comprises documents of textual, audiovisual, iconographic, bibliographic, and material culture nature. Activities such as document organization, historiographic research, and pedagogical actions involving students from basic education, undergraduate, and postgraduate levels are conducted based on this collection.
Downloads
References
ALECRIM, Emerson. Scanners. Infowester, São Paulo. Publicado em 30 jun. 2003, atualizado em 10 jul. 2004. Disponível em: < https://www.infowester.com/scanners.php> . Acesso em: 10 abr. 2023.
ALMEIDA, Sayonara do Espírito Santo. Cartografia estudantil no Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Sergipe (1969-1981). 2021. 202 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2021. Disponível em: < https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/14876>. Acesso em: 18 out. 2023.
ALMEIDA, Sayonara do Espírito Santo; CONCEIÇÃO, Joaquim Tavares da. Formas de seleção de ingresso no Colégio de Aplicação da UFS. A busca por um perfil estudantil “ideal” (1969-1981). Revista História da Educação, [S. l.], v. 27, 2023. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/126267 . Acesso em: 10 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/126267
CABRAL, Anne Emilie Souza de Almeida. Organização do arquivo escolar do Colégio de Aplicação da UFS: preservação do patrimônio histórico e educacional e potencialidades para a escrita da história da educação. 2023. 178 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2023. Disponível em: < https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/17597>. Acesso em: 18 out. 2023.
CAMARGO, Ana Maria.; GOULART, Silvana. Centros de memória: uma proposta de definição. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2015.
CAVALCANTI, Marcia Teixeira. Os websites dos centros de documentação e a pesquisa histórica: uso de fontes digitais. Revista Observatório, Palmas, v. 3, n. 5, p. 169-190, ago. 2017. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n5p169
CEMDAP. Centro de Pesquisa, Documentação e Memória do Colégio de Aplicação da UFS. Ficha do Estabelecimento (s/d). MEC/DES, Aracaju/SE, 1959. (Pacotilha 23).
CEMDAP. Centro de Pesquisa, Documentação e Memória do Colégio de Aplicação da UFS. Ofício ao diretor do Ensino Secundário (s/d). Solicitação de verificação prévia para autorização do funcionamento do GA da FCFS, Aracaju/SE,1959. (Pacotilha 23).
CEMDAP. Centro de Pesquisa, Documentação e Memória do Colégio de Aplicação da UFS. Relatório de verificação, Aracaju/SE, 3 de ago. de 1959. (Pacotilha 23).
CONCEIÇÃO, Joaquim Tavares da. A preservação do acervo documental do Colégio de Aplicação da UFS e a produção de pesquisas em História da Educação. In: FERRONATO, C.; CONCEIÇÃO, Joaquim Tavares da.; Compreensões Historiográficas da Educação Brasileira. - 1. ed.-- Aracaju, SE: Criação Editora, 2022. pp. 143 – 159. Disponível em: https://editoracriacao.com.br/compreensoes-historiograficas-da-educacao-brasileira/. Acesso em: 18 out. 2023.
CONCEIÇÃO, Joaquim Tavares da. As ações de salvaguarda realizadas resultaram na organização de mais de 200 pacotilhas contendo uma grande variedade de espécies documentais. [Entrevista concedida a Isabela Cristina Salgado] Archivoz. Fev. 2021. Disponível em: Disponível em: https://www.archivozmagazine.org/pt/entrevista-comjoaquim-tavares-da-conceicao/ . Acesso em 02 out. 2022.
CONCEIÇÃO, Joaquim Tavares da.; MONTEIRO, Rísia Rodrigues Silva.; MELO, Rafaela Cravo. Produção de documentação oral e preservação da memória do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Sergipe. Revista Iberoamericana do Patrimônio HistóricoEducativo, Campinas (SP), v. 4, nº 2, p. 379 –395, jul./dez. 2018. Disponível em: < https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/9668>. Acesso em: 18 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.20888/ridphe_r.v4i2.9668
CONCEIÇÃO, Joaquim Tavares da; PAULILO, André Luiz. Veredas do Patrimônio Histórico Educacional: historiografia e memória. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, Campinas, SP, v. 31, n. 00, p. e023008, 2023. DOI: 10.20396/resgate.v31i00.8670473. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670473 . Acesso em: 9 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.20396/resgate.v31i00.8670473
DOMÍNGUEZ, Pablo Álvarez. Mapeo de la museología de la Educación en España: Aproximación al estado de la questión. Hist. Educ. (Online) Porto Alegre v. 22 n. 55, p. 293-313, maio/ago. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/75395 DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/75395
ESCOLANO, Augustin. Arqueologia y rituales de la escuela. In. MOGARRO, Maria João (org.). Educação e Patrimônio Cultural: Escolas, Objetos e Práticas. Lisboa: Edições Colibri, 2015, p. 45-60.
ESCOLANO, Augustin. Invitación a repensar la cultura material de la escuela. RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, Campinas, SP, v. 6, n. 00, p. e020023, 2020. DOI: 10.20888/ridpher.v6i00.14819. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/14819 . Acesso em: 17 nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.20888/ridpher.v6i00.14819
FRANÇA, Ronald. Cultura escolar e as representações sobre a América Latina no Colégio de Aplicação da UFSC. 2011. 97 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC, Florianópolis, SC, 2011. Disponível em: < https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/95679>. Acesso em: 18 out. 2023
FRANÇA, Ronald. Memória e arquivos escolares: A organização do acervo escolar do Colégio de Aplicação da UFSC. In: DIAS, Maria de Fátima Sabino et al (org.). História, memória e práticas escolares. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2014, pp. 78 – 97.
GUIMARÃES, Mariza Alves. Um olhar sobre a história da organização curricular da educação física no Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Sergipe (1959- 1996). 2016. 158 f. Dissertação (Pós-Graduação em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2016. Disponível em: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/4809. Acesso em: 18 out. 2023.
MACIEL, Ane Rose de Jesus Santos. Entre fatos e relatos: as trajetórias de Carmelita Pinto Fontes e Rosália Bispo dos Santos na educação sergipana (1960-1991). 2016. 180 f. Dissertação (Pós-Graduação em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2016. Disponível em: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/4754. Acesso em: 18 out. 2023.
MARTIRES, José Genivaldo. “Flagrando a vida”: trajetória de Lígia Pina – professora, literata e acadêmica (1925-2014). 2016. 139 f. Dissertação (Pós-Graduação em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2016. Disponível em: < https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/4775>. Acesso em: 18 out. 2023.
MELO, Rafaela Cravo de.; CONCEIÇÃO, Joaquim Tavares da. O perfil estudantil do Ginásio de Aplicação da Faculdade Católica de Filosofia de Sergipe (1959-1968). Uma investigação de fontes seriais do arquivo escolar. Boletim Historiar, vol. 08, n. 04. Out./Dez. 2021, p. 69-92. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/historiar/article/view/16980/12431. Acesso em: 18 out. 2023.
MOLINA, Letícia Gorri.; ARAKI, Cláudia. Centros de memória no ambiente digital: em foco a análise de empresas públicas e privadas. Em Questão, Porto Alegre, v. 22, nº 1, p. 67-89, jan/abr. 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/58726. Acesso em: 18 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.19132/1808-5245221.67-89
PAULILO, André Luiz. A memória em acervos da educação e da escola. In: PAULILO, André Luiz; CONCEIÇÃO, Joaquim Tavares da; CAMPELLO, Lorena de Oliveira Souza (org.). A pesquisa em acervos da escola e da educação. 1. ed. – Campinas, SP: Mercado de Letras, 2023. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/16qQfElWItX2VSqdFJS5FZOpsBKS6fZUQ/view?usp=sharing. Acesso em: 18 out. 2023.
PAZIN, Márcia. A importância dos centros de memória para as instituições e para a sociedade. ITAÚCULTURAL. 2015. Disponível em: https://www.itaucultural.org.br/a-importancia-dos-centros-de-memoria-para-as-instituicoes-e-para-a-sociedade. Acesso em: 19 mai. 2022.
SANI, Roberto. La ricerca sul patrimonio storico-educativo in Italia. Revista Linhas, Florianópolis, v. 20, n. 44, p. 53 - 74, 2019. DOI: 10.5965/1984723820442019053. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723820442019053 . Acesso em: 31 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.5965/1984723820442019053
SANTOS, Alfredo Bezerra dos. Educação, ensino e literatura: a trajetória da professora Maria da Conceição Ouro Reis no Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Sergipe (1973-1991). 2022. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2022. Disponível em: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16900. Acesso em: 18 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.32748/revec.v8i21.18511
SANTOS, Joelza de Oliveira. Memórias de estudantes egressos do Ginásio de Aplicação da Faculdade Católica de Filosofia de Sergipe (1960-1968). 2019. 105 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2019. Disponível em: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/12676. Acesso em: 18 out. 2023.
SANTOS, Ricardo Costa dos. Ecos de um Brasil francófono: a língua francesa no Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Sergipe (1960-2013). 2020. 227 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2020. Disponível em: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/14900. Acesso em: 18 out. 2023.
SOUZA, Rosa Fátima de. Preservação do Patrimônio Histórico-Escolar no Brasil: notas para um debate. Revista Linhas, Florianópolis, v. 14, nº 26, jan./jun. 2013. p. 199 – 221. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723814262013199. Acesso em: 18 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.5965/1984723814262013199
VIDAL, Diana. História da Educação como Arqueologia: cultura material escolar e escolarização. Revista Linhas, Florianópolis, v. 18, n. 36, p. 251 - 272, 2017. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723818362017251 . Acesso em: 31 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.5965/1984723818362017251
VIEIRA, Paulo Mateus Silva. Preservação, sentidos e usos da memória e história. O patrimônio histórico-escolar em cena no Colégio de Aplicação da UFS (2000-2022). 2023. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2023. Disponível em: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/18313. Acesso em: 18 out. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.