EDUCAÇÃO BÁSICA

reflexões no impedimento no ensino de ciências sobre a abordagem da experimentação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v32i01.15062

Keywords:

Experimentação. Ciências. Desafios. Professor.

Abstract

The process of experimentation in science teaching should provide the means of motivation for learning in everyday life at school, in a way that enables the teacher to stimulate the cognitive development of his student, but for this it is necessary to observe the reality with which the teacher works and lives his pedagogical experiences. In this article we present reports on the challenges faced by science teachers in basic education in the final years of elementary school, regarding the process of teaching and learning about the practice of experimentation, based on a qualitative research with exploratory method carried out through a survey of data with teachers on professional experiences in science classes and according to the result was evidenced deadlocks regarding the learning process through practical activity. Keywords: Experimentation. Science. Challenges. Teacher, teacher.

Keywords: Experimentation. Sciences. Challenges. Teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jany Fabia Ferreira, SEDUC- AM

Master in Educational Sciences from the Universidad de la Integración de las Americas, Paraguay, graduated in Licentiate in Biological Sciences (IFAM) - e-mail: jany.praia@gmail.com. This article was developed based on the master's thesis, entitled: The challenges of teaching science from a perspective of experimentation, carried out in the Graduate Program in Educational Sciences at the Universidad de la Integración de las Américas – Paraguay, graduated in science. (IFAM), https://orcid.org/0000-0003-3894-0682, email: Jany.praia@gmail.com

Lucilene da Silva Paes, Instituto Federal do Amazonas - IFAM

PhD in Tropical Agronomy from the Federal University of Amazonas and advising professor of the master's and doctorate in post-graduation in Technological Education (PPGET) at IFAM, developing activities in graduations in the Degrees in the area of ​​Botany and Environmental Education. Bachelor's Degree in Biological Sciences from the Federal University of Amazonas, Master's Degree in Biological Sciences (Botany) from the National Institute for Research in the Amazon (INPA), https://orcid.org/0000-0002-5785-6825 e-mail: lucilene.paes@ifam.edu.br.

 

References

ANTÓNIO, C. et al. A Necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2005. Disponivel em: <http://professor.pucgoias.edu.br>. Acesso em: 17 Maio 2020.

AVELINO, W. F.; MENDES, J. G. A realidade da educação brasileira a partir da DACOVID-19. BOLETIM DE CONJUNTURA (BOCA), Boa Vista, v. II, 2020. Disponivel em: <http://www.ioles.com.br/boca>. Acesso em: 15 Agosto 2021.

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico prático. Porto Alegre, RS: Penso Ltda, 2018.

BRASIL. Constituição (1988) República Federativa do Brasil: Constitucional promulgado em 05 de outubro de 1988. Brasília DF: Senado Federal: Centro gráfico, 1988.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponivel em: . Acesso em: 22 abril 2021.

BUENO, G. M. G. B. D. F. S. A. F. L. H. Concepções de ensino de ciências no início do Século XX: o olhar do educador alemão Georg Kerschensteiner. Scielo, Bauru, 18, 2012. Disponivel em: <https://www.scielo.br>. Acesso em: 04 abril 2021.

CACHAPUZ., A. et al. A Necessária renovação do ensino das ciências. --. ed. São Paulo: Cortez, 2005. 62 p. Disponivel em: <http://professor.pucgoias.edu.br>. Acesso em: 30 abril 2021.

FLORES, M. A. Tendências e tensões no trabalho docente: reflexões a partir da voz dos professores. Florianópolis: [s.n.], 2011. Disponivel em: <http://www.perspectiva.ufsc.br>. Acesso em: 12 agosto 2021.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FRANCISCO, W. F. L. H. H. D. R. Experimentação problematizadora: Fundamentos teóricos e práticos para a aplicação em salas de aula de ciências. Química nova na escola, v. 30, 13 novembro 2008. Disponivel em: <http://qnesc.sbq.org.br>. Acesso em: 30 abril 2021.

GIL PÉREZ, D. ¿PUEDE HABLARSE DE CONSENSOCONSTRUCTIVISTA EN LA EDUCACIÓN. ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS, 1999. 503-512.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, v. 6, 2008.

GONÇALVES, P. N.; GOI, M. E. J. G. Uma revisão de literatura sobre o uso da experimentação no ensino de química. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, 11, março 2019. 119-140. Acesso em: 24 maio 2021.

HILARIO, ; SILVA CHAGAS, H. W. K.. O Ensino de Ciências no Ensino Fundamental: dos PCNs à BNCC. Brazilian Journal of Development, 6, n. 9, 1 setembro 2020. 65687-65695. Acesso em: abril 2021.

HODSON, D. A critical look at practical work in school science. School Science Review. School Science Review, 1990. 33-40.

IBGE.https://cidades.ibge.gov.br/brasil/am/itacoatiara/pesquisa/33/29168?tipo=ranking&ano=2020. IBGE, Itacoatiara, 2020. Acesso em: 12 março 2021.

KRASILCHIK, M. Ensino de ciências e a formaçã do cidadão. Em aberto, Brasília, n. 40, outubro/dezembro 1988. Acesso em: 06 maio 2021.

KRASILCHIK, M. 4. ed. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2004.

MEDEIROS, M. H. D. Ensino fundamental no Brasil: Breves Reflexões sobre a trajetória histórica, as razões implícitas e implacações práticas para o ensino de 9 anos. XXI Congresso nacional de educação, Paraná, 29 2015. Disponivel em: <https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/17033_8040.pdf>. Acesso em: 04 maio 2021.

NASCIMENTO, F. D. O ensino de ciências no Brasil: História, formação de professores e dasafios atuais. Revista HISTEDBR On-line, Campinas (SP), p. 225-249, Setembro 2010. Disponivel em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br>. Acesso em: 11 Abril 2020.

NASCIMENTO, F. D.; FERNANDES, H.; MENDONÇA, V. M. D. Ensino de ciências no Brasil: História, formação de professores e desafios atuais, Campinas, 2010. 225-249. Disponivel em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br>. Acesso em: 13 agosto 2021.

PEREIRA, B. B. Experimentação no ensino de ciências e o papel do professor na construção do conhecimento., 2000. Acesso em: 21 maio 2021.

PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Tradução de Patricia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artmed, 2000. 192 p. Acesso em: 14 Julho 2020.

SANTOS, I. E. D. Manual de métodos e Técnicas de pesquisa científicas. 7°.ed rev. atualizada e ampli. ed. Niterói, RJ: Impetus Ltda, 2010. 384 p.

SILVA, A. D. F. F. J. H. V. C. A. O ensino de ciências no ensino fundamental e médio: reflexões e perspectivas sobre a educação transformadora. Revista Exitus, Santarém, 26 abr. 2017. 283-304. Disponivel em: <http://www.ufopa.edu.br>. Acesso em: 06 abril 2021.

TANCREDI, R. P. Aprendizagem da docência e profissionalização: elementos de uma reflexão. São Carlos: EdUFSCar, 2009.

UNESCO. A ciência para o século XXI: uma nova visão e uma base de ação. Brasília, p. 72. 2003.

UNESCO. Ensino de Ciências: o futuro em risco. Brasília, p. 5. 2005.

Published

2023-04-10

How to Cite

Ferreira, J. F., & Paes, L. da S. (2023). EDUCAÇÃO BÁSICA: reflexões no impedimento no ensino de ciências sobre a abordagem da experimentação. Momento - Diálogos Em Educação, 32(01), 146–161. https://doi.org/10.14295/momento.v32i01.15062