METALINGUISTIC SKILLS AND LANGUAGE USE IN THE PROPOSITIONS OF FOUR BRAZILIAN SIGN LANGUAGE CURRICULA

Autores

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v31i02.14505

Palavras-chave:

Metalanguage. Curriculum. Sign Language

Resumo

This paper presents a description of the general aspects of four Libras curricula developed by the municipalities in the state of Rio Grande do Sul and the state of São Paulo - Rio Grande, Canoas, Guarulhos and São Paulo, in Brazil. The propositions for Libras are presented in these documents and an analysis is made of how they approach metalinguistic skills and language use. The analyzed documents reflect a direction pointed out by deaf studies and by current linguistic studies regarding the deepening of the objectives of teaching sign languages ​​as a first language. The relationship between the objectives of learning and development aiming at use and metalanguage revealed a preponderance of those focusing on metalinguistic skills in two of the documents. The peculiarities of these four documents make them different, though in line with the Brazilian Common National Curricular Base when carrying out their propositions according to their local realities without leaving aside the guidelines of the federal document and the state of the art in the area.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Felipe Venâncio Barbosa, Universidade de São Paulo

PhD, Professor at the Department of Linguistics at the Faculty of Philosophy, Letters and Human Sciences at the University of São Paulo. 

Referências

ALBRES, N. A.; SARUTA, M. V. Programa curricular de língua brasileira de sinais para surdos. Educação Infantil, Ensino Fundamental e Ensino Médio. São Paulo: IST, 2012.

BARROS, M. E. ELiS – Escrita das Línguas de Sinais: proposta teórica e verificação prática. Tese. Doutorado. Programa de Pós graduação em Linguística. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2006.

BIALYSTOK, E. Factors in the Growth of Linguistic Awareness. Child Development, v.57, n.2, p. 498-510, 1986.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. RESOLUÇÃO CNE/CP No 2, DE 22 DE DEZEMBRO DE 2017, 2017.

CANOAS, Secretaria Municipal de Educação. Referencial Curricular de Canoas. Canoas, 2018.

CARLISLE, J. Awareness of the structure and meaning of morphologically complex words: impact on reading. Reading and Writing: an Interdisciplinary Journal, v.12, p.169-190, 2000.

CORREA, J. A avaliação da consciência sintática na criança: uma análise metodológica. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v.20, n.1, p. 69-75, 2004.

DINIZ, N. L. B. Metalinguagem e Alfabetização: efeitos de uma intervenção para recuperação de alunos com dificuldades na aprendizagem da linguagem escrita. Tese de Doutorado, Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

GOMBERT, J. Atividades metalingüística e aquisição da leitura. Em: Maluf, M. R. (Org). Metalinguagem e Aquisição da escrita. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003.

GUARULHOS, Secretaria de Educação de Gyarulhos. Proposta Curricular. Guarulhos, 2019.

MERTZANI, M.; LIMA TERRA, C.; DUARTE, M. A. T. Currículo da Língua Brasileira de Sinais – LIBRAS: componente curricular como primeira língua. Rio Grande: Editora da FURG, 2020.

MORAIS, A. G.; ALBUQUERQUE, E. B. C. Alfabetização e letramento. Construir Notícias. Recife, PE, v.7 n.37, p. 5-29, nov/dez, 2007.

PLAZA, M.; COHEN, H. The interaction between phonological processing, syntactic awareness, and naming speed in the reading and spelling performance of first-grade children. Brain and Cognition, v.53, p. 257-292, 2003.

REGO, L. Diferenças individuais na aprendizagem inicial da leitura: papel desempenhado por fatores metalingüísticos. Psicologia: teoria e pesquisa, v.11, n.1, p. 51-60, 1995.

SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Currículo da cidade: Educação Especial: Língua Brasileira de Sinais. São Paulo: SME/COPED, 2019.

SILVA, K. A.; PILATI, E.; DIAS, J. F. O ensino de gramática na contemporaneidade: delimitando e atravessando as fronteiras na formação inicial de professores de língua portuguesa. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v.10, n.4, p. 975-994, 2010.

SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, v.25, p. 5-17, 2004.

SOUZA, E. K. Ensino de língua portuguesa na base nacional comum curricular (bncc): criando inteligibilidades para a prática de análise linguística. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Santa Catarina. 2019.

STUMPF, M.; LINHARES, R (Orgs.). Referenciais para o ensino de Língua Brasileira de Sinais como primeira língua: da Educação Infantil ao Ensino Superior. Rio de Janeiro. Editora Arara Azul. 2021.

SUTTON, 1974. SignWriting History, 2020. Disponível em: <https://www.signwriting.org/library/history/>. Acesso em: 28 de maio de 2020.

TUNMER, W. The role of language prediction skills in beginning reading. New Zealand Journal of Educational Studies, v.25, n.2, p. 95-112, 1990.

Downloads

Publicado

2022-07-28

Como Citar

Barbosa, F. V. (2022). METALINGUISTIC SKILLS AND LANGUAGE USE IN THE PROPOSITIONS OF FOUR BRAZILIAN SIGN LANGUAGE CURRICULA. Momento - Diálogos Em Educação, 31(02), 475–499. https://doi.org/10.14295/momento.v31i02.14505

Artigos Semelhantes

1 2 3 4 5 > >> 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.