LAZER HOSPITALAR

A RELEVÂNCIA NA RECUPERAÇÃO DA CRIANÇA DA/NA AMAZÔNIA TOCANTINENSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/rdsis.v26i1.16907

Abstract

This article is part of ongoing research by the Postgraduate Program in Education in the Amazon (PGEDA), Associação Plena em Rede (Educanorte), in the area of ​​concentration: Education in the Amazon, in the line of research: Educator Training, Praxis Pedagogy and Curriculum in the Amazon. It aims to present discussions about the relevance of hospital leisure in the process of recovering children from/in the Tocantins Amazon. To encompass the proposed objective, the following question was asked: What are the contributions of leisure in the recovery of hospitalized children from/in the Tocantins Amazon? It is a qualitative research and bibliographic study. It is highlighted based on the literature consulted, and the analysis carried out in official documents that leisure and recreation in the recovery process of hospitalized children plays a very important role in their recovery, as it involves formal education with games and games, and the Playfulness has the function of stimulating the creativity of these children, through spontaneous and pleasurable activities, mitigating the resonances of the disease, becoming a privileged element.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ruhena Kelber Abrão, Universidade Federal do Tocantins

 Pós Doutor em Políticas Públicas (UMC) e em Educação (UFT). Doutor em Educação em Ciências e Saúde (UFRGS). Mestre em Educação Física (UFPel). Especialista em Psicologia de grupos e desenvolvimento de equipes (IECC). Tratamento dos Transtornos de Ansiedade e Síndrome do Pânico (IEEC) Neurociências Cognitivas e Processos Psicológicos (IECC). MBA em Gestão de Pessoas e Recursos Humanos (UNINTER). Professor Adjunto III da Universidade Federal do Tocantins (UFT) lecionando na graduação em Educação Física e Psicologia. Coordenador e Professor Permanente junto ao mestrado profissional em Educação Física e no Doutorado em Educação na Amazônia. Bolsista em Produtividade e Pesquisa (FAPT). 

Alderise Pereira da Silva Quixabeira, Universidade Federal do Tocantins

Doutoranda em Educação (UFT). Graduada em Pedagogia e Educação Física (UFT- Câmpus de Miracema), especialista em Gestão Pública e Sociedade e Mestre em Ensino em Ciências e Saúde (UFT-Câmpus Palmas). Têm experiência em formação docente, estudo das infâncias e lazer. Foi professora da rede básica de educação em Miracema do Tocantins.

Ana Paula Machado Silva, Universidade Federal do Tocantins

Doutoranda em Educação (UFT). Possui graduação em Enfermagem pela Universidade Luterana do Brasil (2011). Especialista em Gestão em Enfermagem pela Universidade Federal de São Paulo (2014). Especialista em Saúde Pública pela Universidade Federal do Tocantins (2017). Mestra em Ensino em Ciências e Saúde - PPGECS, UFT (2021). Atualmente atua como Responsável técnica por cursos da Escola Tocantinense do Sistema Único de Saúde e atua como Professora do Centro Universitário ITOP (UNITOP). Tem experiência na área de Enfermagem, com ênfase em processos educacionais na saúd

Published

2024-11-27

How to Cite

Abrão, R. K., Quixabeira, A. P. da S., & Silva, A. P. M. (2024). LAZER HOSPITALAR: A RELEVÂNCIA NA RECUPERAÇÃO DA CRIANÇA DA/NA AMAZÔNIA TOCANTINENSE. Revista Didática Sistêmica, 26(1), 99–114. https://doi.org/10.14295/rdsis.v26i1.16907