<b>A teoria da complexidade no movimento da Educação Ambiental</b>

Authors

  • Maria Cristina Treptow Marques
  • Humberto Calloni

Keywords:

Complexidade. Ordem/desordem/organização. Noosfera. Sonhos.

Abstract

One of the resistance forces to the dominant paradigm is through the perception of the complexity in the system, for understanding among the parts, the whole and the emergent properties, promoting critical reflections and the introduction of the complex noosphere in the partner-environmental thought. Starting from the understanding of the complexity, the human being when dreaming allows to disorder the reality to generate a new organization through interactions with the imaginary, for the construction of the utopian.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Cristina Treptow Marques

Possui graduação em Ciências Biológicas - Licenciatura e Bacharelado pela Universidade Federal de Pelotas (2004), mestrado em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande (2008). Técnica em Assuntos Educacionais, no Instituto Federal Sul-rio-grandense, campus Pelotas (IFSul).

Mais informações: Currículo Lattes

Humberto Calloni

Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1985), graduação em Pedagogia (UFRGS-1987), mestrado em Educação (UFRGS-1990) e doutorado em Educação (UFRGS-2002). Atualmente é Professor da Universidade Federal do Rio Grande.

Mais informações: Currículo Lattes

Published

2010-03-27

How to Cite

Marques, M. C. T., & Calloni, H. (2010). <b>A teoria da complexidade no movimento da Educação Ambiental</b>. Revista Didática Sistêmica, 4, 1–7. Retrieved from https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1217

Issue

Section

Artigos de Fluxo Contínuo