BULLYING IN THE SCHOOL CONTEXT AND CULTURAL ARTEFACTS
an analysis of the animation "The Adventures of Peabody e Sherman”
DOI:
https://doi.org/10.14295/momento.v33i2.16253Keywords:
School-institution, Students, Students' lives, Students' problems, BullyingAbstract
This article aims to analyze the film "The Adventures of Peabody and Sherman" in order to discuss the potential of this cultural artifact for the debate on bullying. This study is theoretically and methodologically based on post-structuralist Cultural Studies. To this end, the analysis was divided into two parts: (1) analysis of the representations present in the film in relation to bullying. For this purpose, three scenes were analyzed, in which recurrent actions of this practice occur. (2) discussion of the film's potential for debate on bullying at school, mentioning the different aspects that make this film possible. Finally, we can see that bullying is a behavior that requires significant attention from teachers, which is why proposing its discussion from a cultural artifact becomes powerful for rethinking the numerous problems imbricated in this phenomenon.
Downloads
References
AS AVENTURAS DE PEABODY E SHERMAN [Mr. Peabody & Sherman]. Direção de Rob Minkoff. Produção de Alex Schwarts e Denise Nolan. Roteiro de Craig Wright. 28 de fevereiro de 2014. Produtoras: DreamWorks Animation, Pacific Data Images, Bullwinkle Studios. Distribuição: 20th Centurty Fox, 2014.
AMARAL, Caroline; CASEIRA, Fabiane; MAGALHÃES, Joanalira. Artefatos culturais: pensando algumas potencialidades para discussão dos corpos gêneros e sexualidades. In: RIBEIRO, Paula Regina; MAGALHÃES, Joanalira Corpes (Org.). Debates contemporâneos sobre educação para a sexualidade. Rio Grande, RS: Furg, 2017. p.121-134.
BAPTISTA, Rodrigo. Lei de combate ao bullying completa um ano de vigências. Senado Notícias, 7 abr. 2017. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2017/04/07/lei-de-combate-ao-bullying-completa-um-ano-de-vigencia#:~:text=O%20projeto%20de%20lei%20da,a%20lei%20est%C3%A1%20em%20vigo . Acesso em: 17 Mai. 2022.
BARROS, Suzana. “Aprendendo a respeitar as pessoas independente de sua cor, raça, gênero, idade, classe social”: um relato de experiência sobre um projeto de pesquisa que envolve os direitos humanos. In: RIZZA, Juliana.; SILVA, Gisele. Estratégias de Resistência nas Escolas: experiências com o debate de gênero e sexualidade. Rio Grande, RS: Furg, 2022. p. 284-301.
BEANE, Allan. Proteja seu filho do bullying: impeça que ele maltrate os colegas, ou seja, maltratado por eles. Tradução: Débora Guimarães Isidoro. Rio de Janeiro, RJ: BestSeller, 2010. 235 p.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Comum Nacional Curricular. Brasília
Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Acesso em: 28 nov.2022.
CORTES, Daniela: Artigo: o bullying tornou-se um problema de saúde pública. Tudo em dia, Disponível em: https://www.tudoemdia.com/artigo-o-bullying-tornou-se-um-problema-de-saude-publica. Acesso em: 28 jun. 2022.
DIÁRIO DO AMANHÃ. Brasil é o quarto país com maior prática de bullying no mundo, aponta Unicef. 2017. Disponível em:
https://www.dm.com.br/cotidiano/2017/11/brasil-e-o-quarto-pais-com-maior-pratica-de-bullying-no-mundo-diz-unicef. Acesso em: 24 jun. 2022.
FANTE, Cleo. Fenômeno Bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. São Paulo, SP: Verus, 2005. 153 p
FERREIRA, Juliana.; TAVARES, Helenice. Bullying no ambiente escolar. Revista da Católica. Uberlândia, v. 1, n. 2, p. 187-197, 2009.
FOUCALT, Michel. Vigiar e punir: História da violência nas prisões. Tradução: Raquel Ramalhete. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999. 348 p.
GERALDI, João Wanderley. A aula como um acontecimento. In: GERALDI, João Wanderley. A aula como um acontecimento. São Carlos: Pedro & João. Editores, 2010. P 81-101.
JACINTO, Daniela. Melhor maneira de acabar com o bullying é eliminar a plateia. Jornal Cruzeiro. Disponível em: https://www2.jornalcruzeiro.com.br/materia/430671/melhor-maneira-de-acabar-com-o-bullying-e-eliminar-a-plateia. Acesso em: 10 set. 2022.
LEITE, Gislaine.; CASTRO, Roney. ‘Hoje eu quero voltar sozinho’: artefatos culturais e sua relevância em processos formativos sobre sexualidades e pessoas com deficiências. In: RIZZA, Juliana.; SILVA, Gisele. Estratégias de Resistência nas Escolas: experiências com o debate de gênero e sexualidade. Rio Grande, RS: Furg, 2022. p. 117-134.
MAGALHÃES, Joanalira.; RIBEIRO, Paula. Artefatos Culturais: Algumas possibilidades para a promoção de uma educação para a sexualidade. Diversidade e Educação. Rio Grande, v. 1, n. 1, p. 45-46, jan./jun. 2013
MAGALHÃES, Joanalira.; RIBEIRO, Paula. Repensando as Representações de Gênero nos episódios de Peppa Pig. Diversidade e Educação. Rio Grande, v. 2, n. 4, p. 38-41, jul./dez. 2014.
SANTOS, Alana Driziê Gonzatti dos. Letramento comunitário: engajamento saberes locais aos saberes escolares. 2020. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31913 Acesso em: 21 maio. 2024.
SENADONOTÍCIAS: Lei de combate ao bullying completa um ano de vigência. Senado. Disponível em : https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2017/04/07/lei-de-combate-ao-bullying-completa-um-ano-de-vigencia Acesso em: 25 ago. 2022.
SILVA, Tomaz. Documentos de Identidade: Uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2004. 156p.
SILVA, Tomaz (org). HALL, Stuart. WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: A perspectiva dos estudos culturais. Tradução: Tomaz Tadeu Silva. Petrópolis, RJ: Vozes 2000. 136 p.
WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz (org). HALL, Stuart. WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: A perspectiva dos estudos culturais. Tradução: Tomaz Tadeu Silva. Petrópolis, RJ: Vozes 2000. 7-72 p.
ZABALA, Antoni. A prática Educativa: Como ensinar. Tradução: Ernani E. da. Rosa. Porto Alegre, RS: Artmed 1998. 224p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.