BULLYING AS A MOTIVATION FOR DEBATES ABOUT GENDER AND SEXUALITY AT SCHOOL

Autores

  • Thales Santos Universidade Federal de Minas Gerais
  • Paulo Henrique de Queiroz Nogueira Universidade Federal de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0001-8073-1214

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.16546

Palavras-chave:

Bullying. Symbolic Violence. Sexuality.

Resumo

This article is an excerpt from a study about the presence of LGBTQIA+ people in a public school in a national context of moral panic propagation by anti-gender offensives. During the course of the study, we came across, among school professionals, the circulation of the term bullying to name the violence experienced by LGBTQIA+ and which made it possible to articulate strategies to fight homophobia and protect its victims in the face of established fears. Semi-structured in-depth interviews were carried out with nine school teachers, coordinators and managers. The conclusions presented endorse the use of bullying as a strategy for debating topics related to sexual diversity, gender and the presence of LGBTQIA+ people in schools.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Thales Santos, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em Educação ela Universidade Federal de Minas Gerais. Professor no Ensino Médio da Rede Estadual de Minas Gerais. E-mail para contato: thales.santos.quatro@gmail.com

Paulo Henrique de Queiroz Nogueira, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em Filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais Professor Associado da Faculdade de Educação da UFMG e do Mestrado Profissional em Educação/PROMESTRE. E-mail de contato: pauloqn@yahoo.com.br

Referências

ADAMS, Tony. Frames of homosexuality: Comparing Los Angeles Times’ coverage of california’s proposition 6 (1978) and proposition 8 (2008). Sexuality & Culture, v. 17, n. 2, p. 213-228, jun. 2013. DOI: https://doi.org/10.1007/s12119-012-9145-2

ANTUNES, Deborah Christina; ZUIN, Antônio Álvaro Soares. Do bullying ao preconceito: os desafios da barbárie à educação. Psicologia & Sociedade, v. 20, n. 1, p. 33-41, abr. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822008000100004

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 7O, 2008. p. 281.

BILGE, Sirma. Théorisations féministes de l'intersectionnalité. 225. Paris: 2009. p. 70-88. Disponível em: https://www.cairn.info/revue-diogene-2009-1-page-70.htm. Acesso em: 02 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.3917/dio.225.0070

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.

BRASIL. Lei no 13.185, de 6 de novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 2015, p. 1, 9 nov. 2015. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/lei-n-13-185-de-6-de-novembro-de-2015-30174702. Acesso em: 02 fev. 2022.

BRASIL. Supremo Tribunal Federal. Inteiro Teor do Acórdão. Arguição de descumprimento de preceito fundamental 526. Relatora: Min. Cármen Lúcia, 11 de maio de 2020. Disponível em: https://redir.stf.jus.br/paginadorpub/paginador.jsp?docTP=TP&docID=752833807. Acesso em: 02 fev. 2022.

D’EMILIO, John. Sexual politics, sexual communities: the making of a homosexual minority in the United States, 1940-1970. Chicago: The University of Chicago Press, 1983. p. 257.

DIAZ, Gabriela Andrea; SOUZA, Mériti de. Bullying homofóbico: um nome “diferente” para a violência? In: SEMINÁRIO FAZENDO GÊNERO: DIÁSPORAS, DIVERSIDADES, DESLOCAMENTOS, 9., 2010, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2010. Disponível em: http://www.fg2010.wwc2017.eventos.dype.com.br/resources/anais/1278250298_ARQUIVO_artigofazendogeneroformatado4-7-2010ultimo.pdf. Acesso em: 29 jan. 2022.

EINARSEN, Stale et al. Bullying and harassment in the workplace: developments in theory, research and practice. 2. ed. [S. l.]: CRC press, 2010. p. 497. DOI: https://doi.org/10.1201/EBK1439804896-3

ERIBON, Didier. Reflexões sobre a questão gay. Rio de Janeiro: Companhia de Freud, 2008.

ESTEVES, Pâmela Suélli Motta. O (não) reconhecimento da diferença: o bullying como um desafio das sociedades multiculturais. Revista Eletrônica Pesquiseduca, v. 8, n. 16, p. 440-457, jul./dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/606/pdf. Acesso em 03 fev. 2022.

FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Elefante, 2017. p. 460.

FOUCAULT, Michel. Os anormais: curso no Collège de France : (1974-1975). São Paulo: Martins Fontes, 2001. p. 479.

GALZERANO, Luciana Sardenha. A ofensiva anti-gênero na sociedade brasileira. Revista Trabalho Necessário. Niterói, v. 19, n. 38, p. 82–104, 2021. DOI: doi.org/10.22409/tn.v19i38.45703. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/45703/28408. Acesso em: 20 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.22409/tn.v19i38.45703

HERDT, Gilbert. Moral panics, sex panics: feat and the fight over sexual rights. Nova York: New York University Press, 2009. p. 294.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. “Ideologia de gênero”: uma ofensiva reacionária transnacional. Revista Tempo e Presença. n. 32, out. 2018a. Disponível em: http://www.koinonia.org.br/tpdigital/uploads/Ideologia-de-Genero-KN_out_2018.pdf. Acesso em: 01 fev. 2022.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. A invenção da "ideologia de gênero": a emergência de um cenário político-discursivo e a elaboração de uma retórica reacionária antigênero. Revista psicologia política, v. 18, n. 43, p. 449-502, set./dez. 2018b. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpp/v18n43/v18n43a04.pdf. Acesso em: 01 fev. 2022.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. “Ideologia de gênero”: A gênese de uma categoria política reacionária – ou: a promoção dos direitos humanos se tornou uma “ameaça à família natural”? In: RIBEIRO, Paula Regina Costa; MAGALHÃES, Joanalira Corpes. Debates contemporâneos sobre educação para a sexualidade. Rio Grande: Ed. da FURG, 2017a. p. 25–52. Disponível em: http://repositorio.furg.br/bitstream/handle/1/7097/debates_contemporaneos_educacao_sexualidade.pdf?sequence=1. Acesso em: 31 jan. 2022.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. “Ideologia de gênero”: um dispositivo retórico de uma ofensiva antifeminista. In: DIAS, Alfrancio Ferreira; SANTOS, Elza Ferreira; CRUZ, Maria Helena Santana (org.). Gênero e sexualidades: entre invenções e desarticulações. Aracaju: Editora IFS, 2017b. p. 45–58. Disponível em: https://repositorio.ifs.edu.br/biblioteca/bitstream/123456789/1185/1/Genero%20e%20sexualidades%20entre%20invencoes%20e%20desarticulacoes.pdf. Acesso em: 31 jan. 2022.

LEE, Catherine. Fifteen years on: The legacy of section 28 for LGBT+ teachers in English schools. Sex Education, v. 19, n. 6, p. 675-690, 2019. DOI https://doi.org/10.1080/14681811.2019.1585800. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/331685357_Fifteen_years_on_the_legacy_of_section_28_for_LGBT_teachers_in_English_schools. Acesso em: 03 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.1080/14681811.2019.1585800

MACHADO, Carla. Pânico moral: para uma revisão do conceito. Interações: Sociedade e as Novas Modernidades, v.4, n.7, 2004. Disponível em: https://www.interacoes-ismt.com/index.php/revista/article/view/125. Acesso em: 02 fev. 2022.

MACHADO, Maria das Dores Campos. O discurso cristão sobre a “ideologia de gênero”. Revista Estudos Feminista, Florianópolis, v. 26, n. 2, 2018. DOI https://doi.org/10.1590/1806-9584-2018v26n247463. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/pywfVLVSDYNnH8nzJV3MmQk/?lang=pt. Acesso em: 29 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2018v26n247463

MCCLINTOCK, Anne. Couro imperial: raça, gênero e sexualidade no embate colonial. 2010. Campinas: Editora da UNICAMP, 2010. p. 598.

OLWEUS, Dan. Aggression in the schools: bullies and whipping boys. [S. l.]: Hemisphere Publishing Corporation, 1978. p. 218.

RUBIN, Gayle. Pensando o Sexo: notas para uma teoria radical da política da sexualidade. In: Políticas do sexo. São Paulo: Ubu, 2017. p. 63–128.

SILVA, Joilson Pereira da; BARRETO, Nayana Santana. Violência escolar: problematizando a relação entre o bullying e a homofobia. Revista Fórum Identidades, Itabaiana, v. 12, n. 12, jul./dez. 2012. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/forumidentidades/article/view/1883#:~:text=A%20homofobia%20e%20o%20bullying,contexto%20escolar%20seguro%20e%20saud%C3%A1vel. Acesso em: 27 jan. 2022.

TEIXEIRA, Gustavo. Manual antibullying: para alunos, pais e professoes. Rio de Janeiro: Editora Best Seller, 2014.

THOMPSON, Kenneth. Moral panics. New York: Routledge, 1998. p. 154.

TREVISAN, João Silvério. Devassos no paraíso. 3. ed. Rio de Janeiro: Record, 2000. p. 586.

WALKOWITZ, Judith. La ciudad de las pasiones terribles: narraciones sobre peligro sexual en el Londres victoriano. Madrid: Ediciones Catedra, 1995. p. 504.

WATNEY, Simon. Policing desire: pornography, aids, and the media. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1987. p. 159.

WEEKS, Jeffrey. Sexuality and its discontents: meanings, myths & modern sexualities. London: Routledge, 1985. p. 324.

Downloads

Publicado

2024-01-09

Como Citar

Santos, T. ., & de Queiroz Nogueira, P. H. (2024). BULLYING AS A MOTIVATION FOR DEBATES ABOUT GENDER AND SEXUALITY AT SCHOOL. Momento - Diálogos Em Educação, 32(03), 377–399. https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.16546

Artigos Semelhantes

1 2 > >> 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.