THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT

strategies of migrant children and adolescents in Rio de Janeiro

Autores

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.16544

Palavras-chave:

Children of Migrant Workers. Communication and Education. Educational Inclusion. Psychosociology of Education. School Environment.

Resumo

In this qualitative study conducted with 11 Latin American migrant children and adolescents who are students in the basic education network in the city of Rio de Janeiro, our aim is to understand how the group develops inclusion strategies within the school environment. We hereby seek to understand the broader insights that these strategies may provide regarding the migration experience of this community in Brazil. Initially, we discuss the distinction between including and integrating migrants. Subsequently, we propose an intercultural methodology, child-centered approach and grounded on Socio-Historical Psychology, for analyzing such phenomenon. Finally, we identify and discuss three inclusion strategies that the participants mobilize in their interaction with peers, teachers, and the Brazilian social context: marking of differences, attempting to blend into the group, and demanding equity. These strategies provide us with indications of their initial impressions in Brazil, challenges of their inclusion in the school, and the challenges faced when learning Portuguese.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Gabriela Azevedo de Aguiar, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ e Fundação Oswaldo Cruz - Fiocruz

Coordenadora da Estratégia de Desenvolvimento Territorial – Campus Maré, Assessoria de Relações Institucionais / Gabinete da Presidência (FIOCRUZ). Doutora e Mestre em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social (EICOS) pelo Instituto de Psicologia (UFRJ). Psicóloga (PUC-SP). Membro do grupo de pesquisa Diaspotics – Migrações Transnacionais e Comunicação Intercultural.

João Paulo Rossini Teixeira Coelho, Université du Québec à Montréal

Doutorando em Comunicação na Université du Québec à Montréal (UQÀM), Canadá. Mestre em Migrações Transnacionais pela Université de Lille e em Sociologia – Diversidade Cultural pela Université libre de Bruxelles. Membro do grupo de pesquisa Diaspotics – Migrações Transnacionais e Comunicação Intercultural.

Adriana Maria de Assumpção, Universidade Estácio de Sá

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá (PPGE/UNESA). Doutora em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Coordena o Grupo de Pesquisa Estudos em Educação, Cultura e Tecnologia (GECULT). Membro do grupo de pesquisa Diaspotics – Migrações Transnacionais e Comunicação Intercultural.

Referências

AGER, Alaistair; STRANG, Alison. Understanding integration: a conceptual framework. Journal of Refugee Studies, v. 21, n. 2, p. 166-191, 2008. DOI: https://doi.org/10.1093/jrs/fen016

AGUIAR, Gabriela Azevedo de. Meu portuñol fala: sentidos produzidos por crianças e adolescentes migrantes latino-americanos nas escolas brasileiras. Tese (doutorado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto de Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social - EICOS, 2023. 409 f.

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de; OZELLA, Sergio. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. 2013, v. 94, n. 236, p. 299-322. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-66812013000100015

AINSCOW, Mel. Tornar a educação inclusiva: como essa tarefa deve ser conceituada?. In: FÁVERO, Osmar; FERREIRA, Windyz; IRELAND, Timothy; BARREIROS, Débora (Orgs.). Tornar a educação inclusiva. Brasília: UNESCO, 2009. (p. 11-23).

ALENCAR-RODRIGUES, Roberta de; STREY, Marlene Neves. Marcas do gênero nas migrações internacionais das mulheres. Revista Psicologia & Sociedade, v. 21, n, 3, set./dez., 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822009000300016

ANDERSON, Benedict. Comunidades Imaginadas: Reflexões Sobre a Origem e a Expansão do Nacionalismo. Companhia das Letras, 2008. 350 p.

APPADURAI, Arjun. Traumatic exit, identity, narratives, and the ethics of hospitality. Television & New Media, v. 20, n. 6, p. 558-565, 2019. DOI: https://doi.org/10.1177/1527476419857678

ARAUJO, Paulo Jeferson Pilar; BENTES, Thaisy. Surdos migrantes na escola: questões de inclusão e direitos humanos. Revista Teias, v. 23, n. 69, p. 35-49, abr./jun. 2022.

ASSUMPÇÃO, Adriana Maria; ROSSINI, João Paulo. Crianças migrantes e o direito à educação: leituras e conversas com equatorianos na atuação voluntária do grupo Diaspotics. REMHU, Rev. Interdiscip. Mobil. Hum., v. 28, n. 60, p. 147-185, Sep-Dec. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-85852503880006010

ASSUMPÇÃO, Adriana Maria; AGUIAR, Gabriela Azevedo de. “Você precisa falar português com seu filho”: Desafios para o processo de inclusão de crianças imigrantes em escolas do Rio de Janeiro. Revista Iberoamericana de Educación, v. 81, p. 167-188, 2019. DOI: https://doi.org/10.35362/rie8113541

AZEVEDO, Rômulo. Sousa. de; AMARAL, Cláudia Tavares do. O trabalho do professor com crianças imigrantes e refugiadas: um estudo teórico do contexto brasileiro. Revista Profissão Docente, [S. l.], v. 21, n. 46, p. 1–21, 2021. DOI: 10.31496/rpd.v21i46.1403. DOI: https://doi.org/10.31496/rpd.v21i46.1403

BAUMAN, Zygmunt. Identidade: Entrevista a Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005. 112 p.

BARROS, Fernando Passos Cupertino de; SOUSA, Maria Fátima de. Equidade: seus conceitos, significações e implicações para o SUS. Saúde e Sociedade [online], v. 25, n. 1, p. 9-18, 2016. https://doi.org/10.1590/S0104-12902016146195. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12902016146195

BENNETT, Milton. Becoming interculturally competent. Toward multiculturalism: A reader in multicultural education, v. 2, p. 62-77, 2004.

BRENNER, Ana Karina; ALVARENGA, Marcia Soares de. Migração e refúgio: desafios educativos entre desigualdades e diferenças. Revista Teias, v. 23, n. 69, p. 2-18, abr./jun. 2022.

CARGNELUTTI, Elisa; TOMASINO, Barbara; FABBRO, Franco. Language brain representation in bilinguals with different age of appropriation and proficiency of the second language: A meta-analysis of functional imaging studies. Frontiers in human neuroscience, v. 13, p. 154, 2019. DOI: https://doi.org/10.3389/fnhum.2019.00154

CIAMPA, Antonio da Costa. A Estória do Severino e a História da Severina. Um Ensaio de Psicologia Social. São Paulo: Brasiliense, 1996. 248 p.

DUE, Clemence; RIGGS, Damien; AUGOUSTINOS, Martha. Research with Children of Migrant and Refugee Backgrounds: A Review of Child-Centered Research Methods. Child Ind Res., v. 7, p. 209–227, 2014. https://doi.org/10.1007/s12187-013-9214-6 DOI: https://doi.org/10.1007/s12187-013-9214-6

ELHAJJI, Mohammed. O intercultural migrante: teorias e análises. Porto Alegre: Editora Fi, 2023. 351 p. DOI: https://doi.org/10.22350/9786559176830

ESTRATÉGIA. In: Oxford Languages. 2023. Disponível em: https://www.google.com/search?q=estrat%C3%A9gia+defini%C3%A7%C3%A3o&oq=estra&aqs=chrome.0.69i59l2j69i60j69i61j69i60j69i65l3.1758j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8. Acesso em: 14 ago. 2023.

FARIAS, Iara Rosa; SANTOS, Antônio Fernando; SILVA, Érica Bastos da. Reflexões sobre a inclusão linguística no contexto escolar. In: DÍAZ, Fernando., et al. (Orgs.) Educação inclusiva, deficiência e contexto social: questões contemporâneas [online]. Salvador: EDUFBA, 2009. (p. 39-48).

FAVELL, Adrian. Philosophies of Integration: Immigration and the idea of citizenship in France and Britain. Londres: Palgrave, 2001. 289 p.

FAVELL, Adrian. Intégration: 12 propositions. Swiss Journal of Sociology, v. 47, n. 1, p. 53-69, 2021. DOI: https://doi.org/10.2478/sjs-2021-0006

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2003. 144 p.

GORNIK, Barbara.; SEDMAK, Mateja. The Child-Centred Approach to the Integration of Migrant Children: The MiCREATE Project. In: SEDMAK, Mateja.; HERNÁNDEZ-HERNÁNDEZ, Fernando.; SANCHO-GIL, Juana.; GORNIK, Barbara. Migrant Children’s Integration and Education in Europe: Approaches, Methodologies and Policies. Barcelona: Editorial Octaedro, 2021. (p. 99-118).

IOM - INTERNATIONAL ORGANIZATION FOR MIGRATION. World Migration Report 2022 – Interactive website. Disponível em: https://worldmigrationreport.iom.int/wmr-2022-interactive/. Acesso em: 1 de ago. 2023.

INCLUSÃO. In: Dicionário Michaelis. 2023. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/inclus%C3%A3o/. Acesso em: 15 ago. 2023.

KOHATSU, Lineu Norio; RAMOS, Maria da Conceição; RAMOS, Natalia. Educação de alunos imigrantes: a experiência de uma escola pública em São Paulo. Psicol. Esc. Educ., v. 24., p. 1-9, 2020 https://doi.org/10.1590/2175-35392020213834 DOI: https://doi.org/10.1590/2175-35392020213834

LUNDSTRÖM, Catrin. Creating ‘international communities’ in southern Spain: Self-segregation and ‘institutional whiteness’ in Swedish lifestyle migration. European Journal of Cultural Studies, v. 22, n. 5-6, p. 799-816, 2018. DOI: https://doi.org/10.1177/1367549418761793

MARTIN, Mariana.; PICCOLOTTO GALIB, Carolina. O acesso à educação de crianças migrantes e o desafio da pandemia. J² - Jornal Jurídico, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 97–114, 2021. DOI: https://doi.org/10.29073/j2.v4i1.346

MICREATE. MIGRANT CHILDREN AND COMMUNITIES IN A TRANSFORMING EUROPE. Child-centered approach across disciplines. Workpackage 2 State of the Art. Deliverable 2.6., June 2019. Disponível em: https://ec.europa.eu/research/participants/documents/downloadPublic?documentIds=080166e5c7dd0909&appId=PPGMS Acesso em: 22 maio. 2021.

MOSCOSO, María Fernanda. Nuevos sujetos, nuevas voces: ¿hay lugar para el pensamiento infantil en los estudios transnacionales. In: SANTAMARÍA, Enrique (Org.) Nuevos retos epistemológicos del transnacionalismo en el estudio de las migraciones. Barcelona: Anthropos, 2008. (p. 261-281).

NÚCLEO DE ESTUDOS DE POPULAÇÃO ELZA BERQUÓ (NEPO – UNICAMP). Estudantes imigrantes transnacionais no Brasil matriculados no ensino básico. Banco interativo. Observatório do NEPO, 2020. Disponível em: https://www.nepo.unicamp.br/observatorio/bancointerativo/numeros-imigracao-internacional/censo-escolar/. Acesso em: 12 de ago. 2023.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. O imigrante na política educacional brasileira: um sujeito ausente. Praxis Educativa, v. 15, p. 1-15 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.13655.004

OLIVEIRA, Tadeu; TONHATTI, Tânia. Mulheres, crianças e jovens na migração internacional no Brasil. In: Tadeu; CAVALCANTI, Leonardo; OLIVEIRA, Tadeu.; SILVA, Bianca (Orgs.). Relatório Anual OBMigra 2022. Série Migrações. Observatório das Migrações Internacionais; Ministério da Justiça e Segurança Pública/ Conselho Nacional de Imigração e Coordenação Geral de Imigração Laboral. Brasília, DF: OBMigra, 2022. (p. 8-35).

PODER 360. “’Não tem mais cachorro na Venezuela, comeram tudo’, diz Bolsonaro. Poder 360, 10 abr. 2021. Disponível em: https://www.poder360.com.br/governo/nao-tem-mais-cachorro-na-venezuela-comeram-tudo-diz-bolsonaro/. Acesso em: 18 ago. 2023.

PROMUNDO; CIESPI. Comunidade não é risco, é oportunidade: fortalecendo as bases de apoio para crianças e jovens em comunidades do Rio de Janeiro / Promundo, CIESPI. Rio de Janeiro. 76 p.; 25 cm. 2006. Disponível em: https://promundoglobal.org/wp-content/uploads/2015/01/From-Communities-at-Risk-to-Communities-with-Potential-Portuguese.pdf Acesso em: 01 jul. 2018.

RHÉAUME, Jacques. L'ethnicité, l'intervention et l'interculturalité. Alterstice, v. 7, n. DOI: https://doi.org/10.7202/1040613ar

, p. 77-88, 2017. DOI: https://doi.org/10.1093/analys/anx040

ROBLES, Juan Manuel. In: Ciudad Infinita. Radio Ambulante [Podcast]. Disponível em: https://radioambulante.org/transcripcion/ciudad-infinita-transcripcion Acesso em: 06 jul. 2022.

RUSSO, Kelly; MENDES, Leila; MARCELINO, Sandra. “Aprendi o que é racismo no Brasil”: crianças africanas e brasileiras na escola pública. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 23, n. 69, p. 19-34, abr. 2022. https://doi.org/10.12957/teias.2022.65852.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitanismo multicultural. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

SAYAD, Abdelmalek. L’immigration: ou les paradoxes de l’alterité. Tome I. Paris: Raison d’Agir, 2006. 208 p.

SCHINKEL, Willem. Against ‘immigrant integration’: for an end to neocolonial knowledge production. Comparative Migration Studies, v. 6, n. 31, p. 1-17, 2018. DOI: https://doi.org/10.1186/s40878-018-0095-1

SCHROTT, Andrea. (2009). Dimensions: catch-all label or technical term. In Lundy, K. (Org.). Mediatization: concept, changes, consequences. Peter Lang (p. 41-62).

SCHROVER, Marlou; SCHINKEL, Willem. (Orgs.). The language of inclusion and exclusion in migration and integration. Routledge: Londres, 2015. 140 p. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315692241

SCHÜTZ, Alfred. O Estrangeiro – Um ensaio em Psicologia Social. Revista Espaço Acadêmico, v. 10, n. 113, p. 117-129, 2010.

WHITE, Bob. Le “vivre-ensemble” comme scénario de l’inter culturel au Québec. In: SAILLANT, F. (Org.) Pluralité et vivre ensemble. Laval: Les Presses de l’Université Laval, 2015. (p. 39-62).

Downloads

Publicado

2024-01-09

Como Citar

Azevedo de Aguiar, G. ., Rossini Teixeira Coelho, J. P. ., de Assumpção, A. M. ., & Azevedo de Aguiar, F. . (2024). THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: strategies of migrant children and adolescents in Rio de Janeiro. Momento - Diálogos Em Educação, 32(03), 63–84. https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.16544

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)

Artigos Semelhantes

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.