ARE HUMAN RIGHTS THE RIGHTS WE HAVE?
ENEM’s essay and Venezuelan students in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.16060Palavras-chave:
Intercultural Education, Student Writing, Evaluation Methods, Education for DiversityResumo
In the last years, due to a serious humanitarian crisis, over seven million Venezuelans have left their country, and many are moving to Brazil as their migration destination. For Venezuelan families, education represents an opportunity for integration and inclusion in the host society. However, Venezuelan students in highschool face several obstacles in preparing to take the ENEM, a national exam of access to higher education in Brazil. Based on literature about the ENEM and migrants in Brazil, as well as on ethnographic research conducted in two public schools in the state of Paraíba, this article describes the difficulties and challenges that the ENEM, specifically its essay section, imposes on Venezuelan students. The results indicate that they face significant challenges related to Portuguese language and institutional barriers. In addition, ENEM’s essay is perceived as the biggest challenge, which results from their lack of socio-cultural repertoire on Brazil. It makes the production of a dissertative-argumentative text even more difficult, as it demands reflection on Brazilian socio-cultural themes and a proposal of social intervention that respects human rights.
Downloads
Referências
André, M. E. D. A. de. (2012). Etnografia da prática escolar. Papirus.
Altakhaineh, A. R., & Melo-Pfeifer, S. (2022). This topic was inconsiderate of our culture: Jordanian students’ perceptions of intercultural clashes in IELTS writing tests. Applied Linguistics Review. https://doi.org/10.1515/applirev-2021-0183 DOI: https://doi.org/10.1515/applirev-2021-0183
Azevedo, R., & Lima, D. (2023). Política educacional para imigrantes e refugiados e o papel da sociedade civil: o caso da cidade de São Paulo. EPOD - Revista Educação e Políticas em Debate, 12(2), 702-721. https://doi.org/10.14393/REPODv12n2a2023-69406 DOI: https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n2a2023-69406
Bakhtin, M. (2003). Estética da criação verbal (4a ed.; P. Bezerra, Trad.). Martins Fontes.
Brazil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil.
Brazil. (1990). Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências.
Brazil. (1996). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.
Brazil. (2017). Lei nº 13.445, de 24 de maio de 2017. Institui a Lei de Migração. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v11i20.773
Brazil. (2019). O observatório OBmigra. https://portaldeimigracao.mj.gov.br/pt/observatorio.
Brazil. (2020). Resolução nº 1 de 2020. Dispõe sobre o direito de matrícula de crianças e adolescentes migrantes, refugiados, apátridas e solicitantes de refúgio no sistema público de ensino Brasileiro.
Brazil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP. (2022). A redação no Enem 2022: cartilha do participante. https://download.inep.gov.br/download/enem/cartilha_do_participante_enem_2022.pdf
Campos, E., & Catarina, J. (2022). O Exame Nacional do Ensino Médio e vestibulares em geral ao alcance dos adolescentes migrantes. In I Encontro SulBrazileiro dos estudantes imigrantes no Ensino Superior (Vol. 1, No. 1). https://portaleventos.uffs.edu.br/index.php/spm/article/view/17002
Dauster, T. (2004). Entre a Antropologia e a Educação; – a produção de um diálogo imprescindível e de um conhecimento híbrido. Ilha Revista de Antropologia, 6(1-2), 197-207.
Ellis, C., & Bochner, A. (2000). Autoethnography, personal narrative, reflexivity. In N. Dezin & Y. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 733-768). SAGE Publications Ltd.
Ferreira, L. C., Silva, D. J. da, Melo, L. E. L., Lima, Y. G. de, & Vieira, A. L. F. (2022). Português como Língua de Acolhimento e os desafios do acesso a uma universidade pública no Brasil. Letrônica Revista Digital do Programa de Pós-Graduação em Letras da PUCRS, 15(1), 1-12. http://dx.doi.org/10.15448/1984-4301.2022.1.41235 DOI: https://doi.org/10.15448/1984-4301.2022.1.41235
Friedrich, T., Melo-Pfeifer, S., & Ruano, B. (2021). Direito à Educação Linguística de Alunos Migrantes e Refugiados: Reflexões Sociopolíticas, Sociolinguísticas e Educativas em Torno dos Casos Brazileiro e Alemão. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 29(70), 1-26. https://doi.org/10.14507/epaa.29.5711 DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.29.5711
UNICEF. (2022). UNICEF fornece curso para jovens refugiados e migrantes da Venezuela que sonham em entrar na universidade. https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/unicef-fornece-curso-para-jovens-refugiados-e-migrantes-da-venezuela-que-sonham-em-entrar-na-universidade
Gluz, N. (2010). Discriminação positiva. In D.A. Oliveira, A.M.C. Duarte, & L.M.F. Vieira (Eds.), DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. UFMG/Faculdade de Educação.
Gomolla, M., & Radke, F. (Eds.). (2009). Institutionelle Diskriminierung: Die Herstellung ethnischer Differenz in der Schule. VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Melo, L. (2022). A identidade no ensino-aprendizagem de português como língua de acolhimento: um estudo de caso com um migrante de língua materna asiática. (Mestrado em Linguística Aplicada). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Nações Unidas para o Brasil (ONU). (2023). Ensino superior: 3 em cada 4 migrantes Venezuelanos não conhecem o Enem. https://Brazil.un.org/pt-br/207329-ensino-superior-3-em-cada-4-migrantes-Venezuelans-n%C3%A3o-conhecem-o-enem
Oliveira, D. (2019a). A preparação de imigrantes para o ENEM: relatos de experiência docente. In L. Ferreira, Língua de acolhimento: experiências no Brasil e no mundo (pp. 63-82). Editorial Mosaico.
Oliveira, D. (2019b). A preparação de imigrantes haitianos para a produção da redação do Enem. (Doutorado em Estudos Linguísticos). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Oliveira, D. (2021). A escrita da redação do ENEM por uma aluna haitiana: mobilizando as capacidades de significação. Trabalhos em Linguística Aplicada, 60(2), 535-549. http://dx.doi.org/10.1590/010318139690711820210327 DOI: https://doi.org/10.1590/010318139690711820210327
Oliveira, T., Cavalcanti, L., & Costa, L. F. (2020). O acesso dos imigrantes ao ensino regular. Périplos: Revista de Pesquisa sobre Migrações, 4(2), 200-234. https://periodicos.unb.br/index.php/obmigra_periplos/article/view/34881
Puig, M., Lafon, I., & Alcaraz, I. (2009). Métodos de investigación cualitativa. In R. Bisquerra (Coord.), Metodología de la investigación cualitativa (pp. 293-328). Editorial La Muralla.
Rocha, S., Azevedo, R., & Mendes, G. (2022). Educação Superior para Refugiados: uma análise dos procedimentos de ingresso nas universidades brasileiras vinculadas à Cátedra Sérgio Vieira de Mello. Revista Iberoamericana de Educación, 88(1), 147-162. https://doi.org/10.35362/rie8814828 DOI: https://doi.org/10.35362/rie8814828
Ruano, B. P., & Lopes, S. S. (2019). Programa Reingresso da Universidade Federal do Paraná: avaliação em contexto de migração e refúgio. Em Aberto, 32(104), 89-101. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.32i104.4224
Sanchez, D. (2020). A Paraíba habla español: multiculturalismo e migração na escola. In A. B. Martorelli, S. C. Sousa, & C. Virgulino (Orgs.), Vidas em movimento: ações e reflexões sobre o acolhimento de pessoas em situação de refúgio. (Vol. 1, pp. 42-62). Editora Universitária/UFPB.
Shohamy, E. (2001). The power of tests: a critical perspective on the uses of language tests. Pearson Education.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.