ARE HUMAN RIGHTS THE RIGHTS WE HAVE?

ENEM’s essay and Venezuelan students in Brazil

Autores

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.16060

Palavras-chave:

Intercultural Education, Student Writing, Evaluation Methods, Education for Diversity

Resumo

In the last years, due to a serious humanitarian crisis, over seven million Venezuelans have left their country, and many are moving to Brazil as their migration destination. For Venezuelan families, education represents an opportunity for integration and inclusion in the host society. However, Venezuelan students in highschool face several obstacles in preparing to take the ENEM, a national exam of access to higher education in Brazil. Based on literature about the ENEM and migrants in Brazil, as well as on ethnographic research conducted in two public schools in the state of Paraíba, this article describes the difficulties and challenges that the ENEM, specifically its essay section, imposes on Venezuelan students. The results indicate that they face significant challenges related to Portuguese language and institutional barriers. In addition, ENEM’s essay is perceived as the biggest challenge, which results from their lack of socio-cultural repertoire on Brazil. It makes the production of a dissertative-argumentative text even more difficult, as it demands reflection on Brazilian socio-cultural themes and a proposal of social intervention that respects human rights.

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Biografia do Autor

Daniel Guillermo Gordillo Sánchez, Universidade Federal da Paraíba

Natural da Colômbia. Recentemente finalizou um estágio doutoral na Faculdade de Educação da Universidade de Hamburgo, Alemanha, sob a orientação da professora Silvia Melo-Pfeifer. Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba (PPGE/UFPB), na linha de pesquisa Estudos Culturais da Educação, sob orientação da professora Maria Eulina Pessoa de Carvalho. Desenvolve sua tese sobre o processo de inserção e acolhimento dos/as estudantes venezuelanos/as nas escolas públicas da Paraíba. Mestre em Antropologia Social pela Universidade Federal de Santa Catarina (PPGAS/UFSC). Bacharel em Antropologia pela Universidade Federal da Integração Latino-americana (UNILA). Licenciado em Letras-Espanhol pela Universidade Estácio de Sá (UNESA). Bibliotecário pela Pontificia Universidad Javeriana (Colômbia). Experiência como professor de língua espanhola e coordenador da área de linguagens no sistema público de educação básica da Paraíba. Experiência no magistério superior como docente (professor substituto) de Língua Espanhola e Práticas de Leitura e Produção de Textos.  Professor coordenador/orientador de Língua Espanhola do programa Rede Andifes Idiomas sem Fronteiras, na Universidade Federal da Campina Grande (UFCG). Áreas de atuação e interesse: educação intercultural, estudos decoloniais, linguística aplicada, migração na escola e plurilinguismo.

Maria Eulina Pessoa de Carvalho, Universidade Federal da Paraíba

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba (1978), Mestra em Psicologia Educacional pela Universidade Estadual de Campinas (1989) e PhD em Currículo, Ensino e Política Educacional pela Michigan State University, USA (1997). Pós-doutorado na Universidade de Valencia, Espanha (2011). Professora titular da Universidade Federal da Paraíba, lecionando no Curso de Pedagogia e no Programa de Pós Graduação em Educação. Líder do grupo de pesquisa Gênero, Educação, Diversidade e Inclusão. Coordenadora do GT 23 Gênero, sexualidade e educação da ANPED (2021-2023). Pesquisa e orienta em gênero e educação superior, mulheres em CTEM, gênero e educação infantil, gênero e formação docente, relações escola-família e dever de casa. Bolsista de produtividade CNPQ

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Publicado

2024-01-09

Como Citar

Gordillo Sánchez, D. G., & Pessoa de Carvalho, M. E. (2024). ARE HUMAN RIGHTS THE RIGHTS WE HAVE? : ENEM’s essay and Venezuelan students in Brazil. Momento - Diálogos Em Educação, 32(03), 195–219. https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.16060