ETNOGRAFIA NA EDUCAÇÃO

CONTRIBUIÇÕES METODOLÓGICAS NA COMPREENSÃO DA REALIDADE EDUCACIONAL

Authors

  • Anderson Vicente Silva Universidade de Pernambuco
  • Kalina Vanderlei Silva Universidade de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.14295/reis.v5i2.13732

Keywords:

Etnografia, Educação, Diferenças, Antropologia

Abstract

This work aims to present a dialogue between Education and the methodology of anthropological investigation, contributing to the understanding of sociocultural diversity, which is increasingly visible in educational processes. Through a survey of the literature on ethnography and the experiences of participant observations in schools in the Metropolitan Region of Recife, we seek to present some points of discussion on the importance of the ethnographic method to understand how the school interprets diversity as a process of formation and learning. The Anthropology has a fundamental role in this dialogue with Education when it proposes to debate otherness in the context of social dynamics. Therefore, ethnography as an anthropological research methodology constitutes a fundamental tool for teachers and managers, who intend the meanings constructed by groups in specific interactional contexts.

References

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Etnografia na prática escolar. São Paulo: Papirus, 1995.

APPIAH, K. Anthony. Identidade, autenticidade, sobrevivência: Sociedades multiculturais e reprodução social. IN: TAYLOR, Charles (org.) Multiculturalismo: examinando a política de reconhecimento. Lisboa: Instituto Piaget, 1998, pp. 165-180.

CUNHA, Maria Isabel. Inovações pedagógicas: tempos de silêncios e possibilidades de produção. Revista Interface: Comunicação, Saúde, Educação, v. 7, n. 13, Ago. 2003, pp. 149-158.

DAUTER, Regina. Construindo pontes – a prática etnográfica e o campo da educação. IN: DAYRELLL, Juarez (org.) Múltiplos olhares sobre a educação e cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996.

DURHAM, Eunice Ribeiro (org.) Malinowski (Coleção Grandes Cientistas Sociais, 55). São Paulo: Ática, 1986.

FINO, Carlos Nogueira. A etnografia enquanto método: um modo de entender as culturas (escolares) locais. IN: ESCALLIER, Christine e VERÍSSIMO, Nelson (Org.) Educação e Cultura. Funchal: DCE – Universidade da Madeira, 2008, pp. 43-53.

FONSECA, Claúdia. Quando cada caso NÃO é um caso: Pesquisa etnográfica e educação. Revista Brasileira de Educação [On line], n. 10, jan-abr, 1999, pp. 58-78.

GEERTZ, Clifford. A Interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

GEERTZ, Clifford. Anti Anti-relativismo. IN: ______. Nova luz sobre a Antropologia. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

GEERTZ, Clifford. O saber local: novos ensaios em antropologia interpretativa. Petrópolis: Vozes, 1997.

GOMES, Nilma Lino. Cultura negra e educação. Revista Brasileira de Educação, n. 23, maio/junho/julho/agosto, 2003, pp. 75-85.

GUSMÃO, Neusa Maria Mendes de. Antropologia e educação: origens de um diálogo. Caderno CEDES, v. 18, n. 43. Campinas: Dez., 1997.

GUSMÃO, Neusa Maria Mendes de. Antropologias, Estudos Culturais e Educação: desafios da modernidade. Pró-Posições, v. 19, n. 3 (57) – set./dez., 2008, pp. 47-82.

HAMMERSLEY, Martyn e ATKINSON, Paul. Etnografía: métodos de investigación. Barcelona: Paidos, 1994.

HASSEN, Maria de Nazareth Agra. Etnografia: noções que ajudam o diálogo entre Antropologia e Educação. s/d. Disponível em: <http://www.fotoetnografia.com.br/ textos/metodologia_nazareth.pdf>. Acessado em: 05/05/2012.

KOZINETS, Robert V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica on-line. São Paulo: Penso, 2014.

LEACH, Edmund. A diversidade da antropologia. Lisboa: Edições 70, 1982.

MALINOWSKI, Bronislaw Kasper. Introdução. IN: ______. Os Argonautas do Pacífico Ocidental (Os pensadores). São Paulo: Abril Cultural, 1978.

MONTERO, Paula. Diversidade cultural: inclusão, exclusão e sincretismo. IN: DAYRELLL, Juarez (org.) Múltiplos olhares sobre a educação e cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996.

OLIVEIRA, Roberto Cardoso. O trabalho do antropólogo. São Paulo: UNESP, 1998.

ROCHA, Gilmar e TOSTA, Sandra Pereira. O sentido da etnografia. IN: ______. Antropologia e Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2009, pp. 51-78.

ROCHA, Gilmar. A etnografia como categoria de pensamento na Antropologia moderna. Revista Cadernos de Campo, n. 14/15. São Paulo, 2006, pp. 99-114.

SOUSA, Jesus Maria. O olhar etnográfico da escola perante a diversidade cultural. Revista de Psicologia Social e Institucional, v. 2, n. 1, 2000, pp. 107-120. Disponível em: < http://www3.uma.pt/jesussousa/Publicacoes/15Oolharetnograficodaescolaperanteadiversidadecultural.pdf>. Acessado em: 07/05/2012.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

VIEIRA, Ricardo. A Antropologia da educação na formação dos professores. IN: ______. História de vida e identidades – professores e interculturalidade. Porto: Afrontamentos, 1999, pp. 123-162.

WILCOX, Kathleen. La etnografia como una metodologia y su aplicacion al estúdio de la escuela: una revisión. IN: MAILLO, H. M. V.; CASTAÑO, F. J. G. e RADA, A. D. Lecturas de antropologia para educadores: El ámbito de la antropologia de la educación y de la etnografia escolar. Madrid: Editorial Trotta, 2007, pp. 95-34.

Published

2022-12-13

How to Cite

Silva, A. V., & Silva, K. V. (2022). ETNOGRAFIA NA EDUCAÇÃO: CONTRIBUIÇÕES METODOLÓGICAS NA COMPREENSÃO DA REALIDADE EDUCACIONAL. Revista Eletrônica Interações Sociais, 5(2). https://doi.org/10.14295/reis.v5i2.13732