Lucia Murat's cinema
self-writing and the trauma of dictatorship
DOI:
https://doi.org/10.63595/reis.v8i2.18038Keywords:
Cinema, Lucia Murat, self-writing, field and forefieldAbstract
This study is based on the premise that filmmaker Lucia Murat reterritorializes her memories, traumas, and personal stories in her films. We understand that her main strategy for this inscription is the writing of the self that we find in three works of her filmography: Que bom te ver viva (1989), Uma longa viagem (2011) and A memória que me contam (2012). In these three films, Lucia intertwines her memories with those of her characters. Based on this, our objective is to analyze how this writing of the self is marked in her works, considering the aesthetic and stylistic solutions adopted by the filmmaker in her productions and how they can dialogue with deterritorialization. We start from the understanding that Murat simultaneously occupies the positions of filmmaker and character, placing herself before herself, provoking tensions in the tenuous limits between memories and forgetfulness, past and present, intersecting times, spaces, and subjectivities.
References
ALVES, Gabriela. Memórias de paz, imagens de guerra: La jetée, de Chris Marker. Revista dispositiva v. 5, n. 2, 2011.
A memória que me contam, Dir. Lucia Murat (Brasil, 2012) Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=VNUERuACMeg.
BELLOUR, Raymond. Entre-imagens. São Paulo: Papirus, 1997.
BRASIL, André. Formas do antecampo: performatividade no documentário brasileiro contemporâneo. Revista Famecos. Porto Alegre, v. 20, n. 3, pp. 578-602, set./dez. 2013.
Brava Gente Brasileira, Dir. Lucia Murat (Brasil, 2000); Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=gEZL0WBdisg&frags=pl%2Cwn.
Doces poderes, Dir. Lucia Murat (Brasil, 1996); Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=GulBm3vwZY&t=446s&frags=pl%2Cwn.
Em três atos, Dir. Lucia Murat (Brasil, 2015) Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=KdbdcUQHPFQ&frags=pl%2Cwn.
FOUCAULT, Michel. A coragem da verdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.
Maré, nossa história de amor, Dir. Lucia Murat, (Brasil, 2007) Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=gTgixU4RcSo&t=4s&frags=pl%2Cwn.
MORETTIN, Eduardo Victorio. Ditaduras Revisitadas: Cartografias, Memórias e Representações Audiovisuais. Portugal: CIAC/Universidade do Algarve. 1ª edição, 2016.
Olhar estrangeiro, Dir. Lucia Murat (Brasil, 2005) Disponível em: https://makingoff.org/forum/index.php?showtopic=12800.
OLIVEIRA JUNIOR, L. C. (2017). Retratos em movimento. ARS (São Paulo), 15(31), 183- 208. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2017.141282.
Praça Paris, Dir. Lucia Murat (Brasil, 2017).
Quase dois irmãos, Dir. Lucia Murat (Brasil, 2004) Disponível em: https://makingoff.org/forum/index.php?showtopic=3513.
Que bom te ver viva Brasil, Dir. Lucia Murat (Brasil, 1989); Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=C4rrCQOPa5E.
RAGO, Margareth. A aventura de contar-se. Campinas: Editora Unicamp, 2013.
Uma longa viagem, Dir. Lucia Murat (Brasil, 2011) Disponível em: https://makingoff.org/forum/index.php?showtopic=39115.
Downloads
Published
Versions
- 2025-10-31 (4)
- 2025-10-31 (3)
- 2025-10-31 (2)
- 2025-09-04 (1)
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A proposta de publicação observa e atende a Lei de Direito Autoral n. 9610/98, a Lei nº 5.805/72, bem como os Acordos e Tratados Internacionais de Direito Autoral em vigor no Brasil, quais sejam: Convenção de Berna para a Proteção de Obras Literárias e Artísticas (Decreto Nº 75.699, DE 6 DE MAIO DE 1975), Convenção Universal sobre o Direito de Autor (Decreto Nº 76.905, de 24 DE DEZEMBRO DE 1975), e a Convenção Interamericana sobre os Direitos de Autor em Obras Literárias, Científicas e Artísticas (Decreto Nº 26.675, DE 18 DE MAIO DE 1949).
Os direitos sobre as publicações nesta revista eletrônica pertencem ao(s) autor(es), com direitos de primeira publicação cedidos à Revista INTERAÇÕES SOCIAIS (REIS). Os artigos aqui publicados são de uso gratuito em aplicações educacionais e de pesquisa, sem fins comerciais e disponibilizados na Internet no site da revista.
Os autores assumem a responsabilidade de que os artigos submetidos à Revista INTERAÇÕES SOCIAIS não estão sendo submetidos a outra publicação e não foram publicados integralmente em outro periódico. Assumem ainda a responsabilidade por sua originalidade, podendo incidir sobre o(s) autor(es) eventuais encargos decorrentes de reivindicação, por parte de terceiros, em relação à autoria dos trabalhos publicados.