O processo de empresarização das emoções na Educação e as novas configurações do trabalho docente

Authors

  • Débora da Silva Olivo
  • Larissa Ferreira Tavares Universidade Federal do Rio Grande
  • Marcio Silva Rodrigues Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.14295/reis.v7i1.15815

Keywords:

Empresarização, Emoções, Educação

Abstract

The present study constitutes an initial and unprecedented approximation between the Enterprisation Theory and the Sociology of Emotions and has a double objective: to construct the category of enterprisation of emotions and discuss it from the educational context. In general, materializing through resources such as control and bureaucracy, in addition to the fundamentals that characterize the idea of ​​enterprise, such as competition and the production of needs, and defining subjectivities through language, the enterprisarion process consolidate the idea of enterprise in the material, subjective and sensibilities planes. The enterpristation of emotions thus represents the complexity with which such a process reconfigures work practices and the individual, defining him as the expression of human capital. In the Education field, this implies new forms of teaching work, materialized in the teacher subject through the centrality of his emotions.

Author Biographies

Débora da Silva Olivo

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal de Pelotas (PPGS/UFPel)

Larissa Ferreira Tavares, Universidade Federal do Rio Grande

Professora Adjunta do Instituto de Ciências Econômicas, Administrativas e Contábeis da Universidade Federal do Rio Grande (ICEAC/FURG)

Marcio Silva Rodrigues, Universidade Federal de Pelotas

Professor Associado do Centro de Ciências Sócio-Organizacionais da Universidade Federal de Pelotas (CCSO/UFPel)

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Published

2024-04-02

How to Cite

da Silva Olivo, D., Ferreira Tavares, L. ., & Silva Rodrigues, M. (2024). O processo de empresarização das emoções na Educação e as novas configurações do trabalho docente. Revista Eletrônica Interações Sociais, 7(1), 42–57. https://doi.org/10.14295/reis.v7i1.15815