Challenges of Categories in the relationship between two fields of knowledge: anthropology and education

A ANTROPOLOGIA E A EDUCAÇÃO

Authors

  • Neusa Gusmão UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.14295/reis.v5i2.13936

Keywords:

Antropologia, Educação, Categorias, América Latina, Brasil

Abstract

This article discusses the challenges presented in the construction of "bridges" between two areas of knowledge - Anthropology and Education - from the analysis of seven thematic dossiers, written between 2010 and 2020, covering studies in the context of Latin America and Brazil. The categories of independent analysis of each field are identified and their apprehension by anthropologists and researchers in education, as well as potentialities and impasses that are manifested in the set of dossiers. In the particular case at issue here, it is necessary to elucidate the anthropology and education’s own categories, to place them in possible relationships of complementarity, opposition or alternation in research that has education as a central reference.

Key words: Anthropology; Education; Categories; Latin America; Brazil

References

ALVES, Gilberto Luiz. O trabalho didático na escola moderna. Formas Históricas. Campinas, SP: Autores Associados, 2005

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é Educação. São Paulo, Editora Brasiliense, 2002

CARDOSO de OLIVEIRA, Roberto. O Movimento dos Conceitos na Antropologia. Revista de Antropologia, São Paulo, USP, 1993, v.36 p. 13 - 31

DAUSTER, Tania. Um diálogo sobre relações entre etnografia, cultura e educação. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 21, n.44, p.39 – 56, 2015

ECKERT, Cornélia; GUSMÃO, Neusa M.M.; DAUSTER, Tania; TOSTA, Sandra P. Apresentação, In: ECKERT, Cornélia; GUSMÃO, Neusa M.M.; DAUSTER, Tania; TOSTA, Sandra P. Dossiê Antropologia, Etnografia e Educação. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 23, n. 49, p. 9 – 18, setembro/dezembro de 2017,

FLEISCHER, Soraya; SCHUCH, Patrice; FONSECA, Cláudia. Apresentação. In: FLEISCHER, Soraya; SCHUCH, Patrice; FONSECA, Cláudia. Antropólogos em ação: experimentos de pesquisa em Direitos Humanos. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2007.

GUSMÃO, Neusa M M de. Antropologia e educação: origens de um diálogo. Cadernos CEDES,

Campinas, v. 18, n. 43, p. 8-25, dez. 1997.

_____. Comunidades Rurais Negras ou Quilombolas? Um debate em torno de categorias e experiências. In: GODÓI, E. P.; MENEZES, M. (Org.) Uma terra para se viver: assentados, colonos e quilombolas. São Paulo: Annablube, 2013. p. 215-235.

_____. Apresentação. Dossiê Formação Docente para a Diversidade: dilemas, desafios e perspectivas no diálogo entre Antropologia e Educação. ProPosições, 24(2), AGO 2013a. p. 17-25

______. Prefácio In: PAULA, Maria Cecília; D’AVILA, Cristina; ZEN, Giovana. (Orgs.) Educação e Diversidade: múltiplas dimensões. PPGE-UFBA, 2021. (No Prelo)

MAGNANI, J. G. C. Etnografia como prática e experiência. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 32, p. 129-156, 2009.

MAGNANI, J. G. C.; AQUINO, J. D. A etnografia não é um método, não uma mera ferramenta de pesquisa..., que se pode usar de qualquer maneira. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 43, p. 252- 266, 2012.

MIZRAHI, Mylene. Apresentação. A educação como relação: estética, materialidade, subjetivação – contribuições desde a antropologia In: BANNELL, Ralph Igns; MIZRAHI, Mylene; FERREIRA, Gisele. (Orgs.) Deseducando a Educação: mentes, materialidades e metáforas. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio, 2021, p. 165 -179

MORIN, Edgar. Edgar Morin: é preciso educar os educadores. In: Fronteiras do Pensamento. Andrea Rangel/O Globo - 02.01.2017 Disponível em: https://www.fronteiras.com/entrevistas/entrevista-edgar-morin. Consultado em: 15/08/2021

NICOLÉLIS, Miguel. Máquina de criar universos. In: BERGAMO, Giuliana, ECOA-UOL. Publicado em 29/11/2020. Disponível em: https://www.uol.com.br/ecoa/reportagens-especiais/miguel-nicolelis-nossa-forma-de-aprender-e-por-meio-do-contato-social/#cover Consultado em: 12/11/2021

O’DWYER, Eliane. “Nation Building” e relações com o Estado: o campo de uma antropologia em ação. In: ZHOURI, Andréa (Org.) Desenvolvimento, reconhecimento de direitos e conflitos territoriais. Brasilia-DF: ABA, 2012 p. 236- 253

OLIVEIRA, Amurabi. A antropologia dos não antropólogos e outras questões

etnocêntricas. Revista Anthropológicas, Recife, v. 22, n. 1, p. 101-123, 2011.

______. Algumas pistas (e armadilhas) na utilização da etnografia na

educação. Educação em Foco, Maringá, v. 16, n. 22, p. 163-183, 2013a.

______. Etnografia e pesquisa educacional: por uma descrição densa da

educação. Revista Educação, Unisinos, São Leopoldo, v. 17, n. 3, p. 271-280, 2013b.

______. Por que etnografia no sentido estrito e não estudos de tipo etnográfico em educação? Revista FAEEBA, Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 69-81, jul./dez. 2013c

______. Um Antropólogo na Educação. Educação e Análise, Londrina, V. 1, N. 1, p.91 – 110. Jan./jul., 2016

ROSISTOLATO, Rodrigo; PRADO, Ana pires do. Etnografia em pesquisas educacionais: o treinamento do olhar. Linhas Críticas, Brasilia, DF, v. 21, n. 44, p. 57-75, jan./abr., 2015

STEIL, Carlos Alberto; CARVALHO, Isabel Cristina de Moura; GOMES, Ana Maria. Apresentação. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 21, n. 44, p. 9 -17, jul./dez., 2015

TOSTA, Sandra Pereira. Cruzando fronteiras – entre a antropologia e a educação no Brasil e na Argentina. PRO-POSIÇÔES, v. 24, n.2 (71), maio/ago, 2013 p. 95 – 107

PEIRANO, Marisa. Etnografia não é Método. Horizontes Antropológicos. Porto Alegre, ano 20, n. 42, p. 377 – 391, Jul/Dez, 2014

VALENTE, Ana Lucia F. Usos e abusos da antropologia na educação. ProPosições, V.7, N.2 [20], p. 54 – 64, JUL/1996

Published

2022-12-13

How to Cite

Gusmão, N. (2022). Challenges of Categories in the relationship between two fields of knowledge: anthropology and education: A ANTROPOLOGIA E A EDUCAÇÃO. Revista Eletrônica Interações Sociais, 5(2). https://doi.org/10.14295/reis.v5i2.13936