From the illegal market to smuggling:

the transport sector in Rio Grande do Sul and the impacts of the 2nd World War

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/rbhcs.v15i30.16032

Keywords:

World War II. Transportation. Crime rate

Abstract

 World War II began in 1939 and had a broad global impact. Brazil, under the dictatorial government of Getúlio Vargas, initially adopted a policy of neutrality until 1942 when it entered the war alongside the Allies. However, the war affected Brazil from 1939, especially the transportation sector, due to a lack of autonomy in fuel production and difficulties in importing. The purchase of tires was also affected after the creation of the Washington Agreements Commission in July 1942, which imposed limits on the quantity of tires that owners of automobiles, trucks, and buses could acquire. These measures led to the insertion of these supplies into the clandestine market. This article explores how smuggling networks and the illegal market for fuels and tires operated in Rio Grande do Sul during this period and the circumstances that shaped them.

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Author Biography

Tamires Xavier Soares, Prefeitura Municipal de Lajeado

Professora de História das redes municipais de Lajeado e Teutônia; Doutora em história pela Universidade Federal de Santa Maria, Mestre em História pelo Programa de Pós-graduação em História da PUC/RS; possui especialização em Orientação e Supervisão Escolas, pela Faculdade Dom Alberto, especialização em Docência, com Ênfase a Educação Inclusiva pelo IFMG, graduação de Licenciatura em História pela Universidade Federal de Pelotas- UFPel; Graduação em Pedagogia pela Uninter.

References

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Published

2023-12-21

How to Cite

Xavier Soares, T. (2023). From the illegal market to smuggling: : the transport sector in Rio Grande do Sul and the impacts of the 2nd World War. Revista Brasileira De História & Ciências Sociais, 15(30), 228–265. https://doi.org/10.14295/rbhcs.v15i30.16032