Educação e inclusão no contexto do “neoliberalismo conservador” no Brasil

Authors

  • Mozart Linhares da Silva Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC

DOI:

https://doi.org/10.14295/rbhcs.v13i27.13530

Keywords:

Educação, inclusão, exclusão, neoliberalismo, governamentalidade

Abstract

This article problematizes, from the perspective of Michel Foucault's governmentality, the relations between neoliberalism, inclusion and exclusion, considering two configurations of neoliberalism, the democratic and the conservative. It shows how the inclusion imperative constituted a governmentality strategy, especially from the democratic period, inaugurated by the 1988 Constitution to the impeachment of Dilma Rousseff, in 2016, and how, with the rise of the extreme right, after the election of Jair Bolsonaro, this imperative loses its interpretive power in the analysis of neoliberalism. The article is divided into three parts, in addition to the introduction. In the first part, we analyze how the imperative of inclusion sparked the neoliberal narratives about human capital and education.  In the second, it is questioned the exhaustion of the inclusion imperative with the emergence of neoliberalism of a conservative. Finally, in the third, or final considerations, it points at the need to problematize the relationships among neoliberalism, conservatism and fascism as the backgrond for discussions on education, exclusion and precariousness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mozart Linhares da Silva, Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC

Doutor em História pela PUCRS e Pós-doutor em Educação pela UFRGS. Professor do Programa de Pós-graduação em Educação e do Departamento de História e Geografia da UNISC

References

AGAMBEN, Giorgio. Homo Sacer: o poder soberano e a vida nua I. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.

BANCO INTERNACIONAL DE RECONSTRUÇÃO E DESENVOLVIMENTO (BM). Reformas econômicas e trabalhistas na América Latina e no Caribe. Washington, D.C., 1995. Disponível em: http://documents1.worldbank.org/curated/en/467091468239371753/pdf/14922010portuguese.pdf. Acesso em: 24 out. 2020.

BANCO INTERNACIONAL DE RECONSTRUÇÃO E DESENVOLVIMENTO (BM). Prioridades y estrategias para la educación Examen del Banco Mundial. Banco Internacional de Reconstrucción y Fomento. Washington, DC, 1996. Disponível em: http://documents1.worldbank.org/curated/pt/715681468329483128/pdf/14948010spanish.pdf. Acesso em: 24 out. 2020.

BATISTA, Paulo Nogueira. O Consenso de Washington: a visão neoliberal dos problemas latino-americanos. São Paulo: USP, 1994. Disponível em: https://www.fau.usp.br/cursos/graduacao/arq_urbanismo/disciplinas/aup0270/4dossie/nogueira94/nog94-cons-washn.pdf.

BAUMAN, Zigmunt. Comunidade: a busca por segurança no mundo atual. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

BAUMAN, Zigmunt. Vidas Desperdiçadas. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

BLACK, Edwin. A guerra contra os fracos. Editora: A Girafa, 2003.

BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018. E-book. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/404988595/Judith-Butler-Corpos-Em-Alianca-e-a-Pol%D0%93-tica-Das-Ruas-Notas-Para-Uma-Teoria-Performativa-de-Assembleia-2018-Civilizacao-Brasileira#m_search-menu_595752. Acesso em: 25/04/2020.

BUTLER, Judith. Vida precária: os poderes do luto e da violência. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

CARVALHO, Alexandre Filordi de; GALLO, Silvio D. de Oliveira. Foucault e a governamentalidade democrática: a questão da precarização da educação inclusiva. Mnemosine, Vol.16, nº1, p. 146-160 (2020).

COSTA, Sylvio de Sousa Gadelha. Governamentalidade Neoliberal, Teoria do Capital Humano e Empreendedorismo. Educação & Realidade. v. 34, n. 2 (2009), p. 175. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/8299.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova Razão do Mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade. Curso dado no Collège de France (1975-1976). São Paulo: Martins Fontes, 2002.

HAMANN, Trent H. Neoliberalismo, governamentalidade e ética. Ecopolítica, 3: 99-133, 2012, p. 101. Disponível em: www.revistas.pucsp.br/ecopolitica. Acesso em 29 de maio de 2015.

HILLESHEIM, Betina; CAPPELLARI, Amanda. Vamos ser inclusivos/as? Campanhas na mídia e produção de verdades sobre inclusão. Estudos e pesquisas em Psicologia. v. 19, n. 1 (2019). Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revispsi/article/view/43005/29716. Acesso em: 25 out. 2020.

KAYSER, Erick. Neoliberalismo e necropolítica [Versão eletrônica]. IHU – Humanitas, 2019. Recuperado em 20 de março de 2019, de http://www.ihu.unisinos.br/78-noticias/595098-neoliberalismo-e-necropolitica

LAGASNERIE, Geoffroy de. A última lição de Michel Foucault. São Paulo: Três Estrelas, 2013.

LAZZARATO, Maurizio. Fascismo ou revolução? O neoliberalismo em chave estratégica. São Paulo: n-1 edições, 2019.

LOCKMANN, Kamila. As reconfigurações do imperativo da inclusão no contexto de uma governamentalidade neoliberal conservadora. Pedagogía y Saberes, n. 52 Universidad Pedagógica Nacional Facultad de Educación. 2020. pp. 67–75.

LOPES, Maura Corcini; LOCKMANN, Kamila; HATTGE, Morgana Domênica. Políticas de Estado e Inclusão. Pedagogía y Saberes, n. 38, Universidad Pedagógica Nacional Facultad de Educación. 2013, pp. 41-50.

LOPES, Maura Corsini. Políticas de inclusão e governamentalidade. Educação e Realidade. v. 34, n. 2, 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/8297. Acesso em: 25 out. 2020.

LOPES, Maura Corcini; RECH, Tatiana Luiza. Inclusão, biopolítica e educação. Educação (Porto Alegre, impresso), v. 36, n. 2, p. 210-219, maio/ago. 2013.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. 1ª reimpressão. São Paulo: n-1 edições, 2019.

NABUCO, Joaquim. O abolicionismo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.

PÁEZ, Luis Daniel Pico. Coaching: Neoliberalismo y subjetividad. Nuevos mecanismos disciplinarios. In: MANZANO, Alfonso Rodríguez; SUÁREZ, Luz María Lozano (Orgs). Michael Foucault 30 años: Gubernamentalidad, Subjetivaciones, Escrituras de Sí. Barranquilla: Sello Editorial Universidad del Atlántico, 2018, p. 63-75.

RUCKSTADTER, Vanessa Campos Mariano. Educação e Economia nos anos 1990: a ressignificação da teoria do capital humano. 2º Seminário Nacional Estado e Políticas Sociais. Cascavel: UNIOESTE, 2005.

RÜDIGER, Francisco. Literatura de autoajuda e individualismo: contribuição ao estudo de uma categoria da cultura de massas. 2. ed. Porto Alegre: Gattopardo, 2010.

SENNETT, Richard. A cultura do novo capitalismo. 7. ed., Rio de Janeiro: Record, 2019.

SILVA, Mozart Linhares da. Ciência, raça e racismo na modernidade. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2009.

SILVA, Mozart Linhares da. População-sacer e democracia racial no Brasil. Revista Sociedade e Estado – Volume 32, Número 3, Setembro/Dezembro 2017.

SILVA, Mozart Linhares da. Necropolítica e violência racial no Brasil. In: BRAGA, Amanda; SÁ, Israel de (Orgs.). Por uma Microfísica das Resistências: Michel Foucault e as lutas antiautoritárias da contemporaneidade. Campinas: Ponte Editores, 2020, p. 275-304.

STANDING, Guy. O Precariado: a nova classe perigosa. Belo Horizonte: autêntica, 2017.

STEPAN, Nancy Leys. A hora da eugenia: Raça, gênero e nação na América Latina. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 2005.

VEIGA-NETO, Alfredo. Educação e governamentalidade neoliberal: novos dispositivos, novas subjetividades, 1999. Disponível em: http://www.lite.fe.unicamp.br/cursos/nt/ta5.13.htm.

VEIGA-NETO, Alfredo. Governamentalidade e educação. Revista Colombiana de Educación, 2013, (65), p. 19-41. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=413634077002. Acesso em: 30 out. 2020.

Published

2022-06-23

How to Cite

da Silva, M. L. (2022). Educação e inclusão no contexto do “neoliberalismo conservador” no Brasil. Revista Brasileira De História & Ciências Sociais, 13(27), 149–166. https://doi.org/10.14295/rbhcs.v13i27.13530