Um estudo sobre felicidade e trabalho docente no município de Agudo/RS

Authors

  • Dejalma Cremonese
  • Daiane Maira Soccal

DOI:

https://doi.org/10.14295/reis.v6i2.15100

Keywords:

felicidade, trabalho docente, bem estar

Abstract

 This article proposes to bring reflections on the concept of happiness in teaching work in the municipality of Agudo/RS is proposed, with the intention of understanding the representations of happiness in the work of teachers in the municipal education network. The objective is to analyze and reflect to what extent the working conditions of teachers impact on their levels of happiness, stemming from categories such as salary model, political and social role of the teaching workforce, unequal working conditions, emotions, the conception of happiness of each teacher in their way of living. This article is justified by the need to promote a more in-depth study on the theme of happiness within the scope of teaching work, as it is considered that the theme is characterized as relevant and current, being able to gather information that contributes to the understanding of the representations of happiness and contemporary practices and also with future research on the topic. The target audience was twenty-one teachers, from the night shift, from the State School of Basic Education Professor Willy Roos, located in the city of Agudo/RS. This is a research with a qualitative and quantitative approach and will utilize methodological tools such as bibliographic analysis, documentary research, questionnaires. It is concluded that the respondents internalize their emotions and perspectives in the work environment, as a way of personal fulfillment and life mission. In general, they are professionals who need to be encouraged and mobilized frequently, and they need, above all, to feel part of the process, as a promising potential, and thus feel happy and the protagonist of his life and professional trajectory.

Author Biography

Daiane Maira Soccal

Mestra pelo Programa de Pós Graduação em Ciências Sociais na UFSM

Especialista pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Sociologia para
Ensino Médio pela UFSM

Graduada em Sociologia e Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria – UFSM
Graduada em Filosofia pela Universidade Federal de Pelotas – UFPEL
Coordenadora Pedagógica – Secretaria Municipal de Agudo/RS
Professora da rede Estadual e Municipal de Agudo/RS

References

ACHOR, S. O Jeito Harvard de Ser Feliz. São Paulo: Saraiva, 2012. BAUMAN, Z. Ética Pós-moderna. São Paulo: Paulus, 1997.

Modernidade Líquida. Tradução Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

O mal-estar da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

Vida líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

BOURDIEU, P. A Distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre; São Paulo: Zouk; Edusp, 2007.

CREMONESE, D. Ética e Felicidade: lições da filosofia antiga para uma vida boa. Curitiba: Appris, 2017.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 34. ed. São Paulo: Paz e terra, 2008.

GREVE, B. Felicidade. 1. ed. São Paulo: Unesp, 2013.

GIDDENS, A. As consequências da Modernidade. 2. ed. São Paulo: Unesp, 1991. GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.

LIPOVETSKY, G. A Era do Vazio. Barueri: Manole, 2005.

. A felicidade paradoxal. São Paulo: Companhia das letras, 2010.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à Educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2011.

PIMENTA, S. G. Formação de Professores: saberes e identidade. In: PIMENTA, S.

G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.

SOUZA, J. Os Batalhadores Brasileiros: Nova Classe Média ou Nova Classe Trabalhadora? Belo Horizonte: UFMG, 2012.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

VASCONCELLOS, C S. Para onde vai o professor? Resgate do professor como sujeito de transformação. 8. ed. São Paulo: Libertad, 2001.

Published

2024-03-21

How to Cite

Cremonese, D., & Maira Soccal, D. (2024). Um estudo sobre felicidade e trabalho docente no município de Agudo/RS . Revista Eletrônica Interações Sociais, 6(2), 112–128. https://doi.org/10.14295/reis.v6i2.15100