Literary criticism and literature produced by women in Brazil from the late 19th Century to mid 20th Century
DOI:
https://doi.org/10.14295/rbhcs.v13i27.13661Keywords:
Literary canon. Literary criticism. Women writers.Abstract
This article discusses the relation between the literary production and the literary criticism produced by women in Brazil from the late 19th century to mid 20th century. Initially, the question of the canon and its relationship with the literary production will be analyzed, exploring the mechanisms regulating the publication of literary texts. Subsequently, the criteria adopted by the critics in the evaluation of literary works written by women will be identified.
Downloads
References
ALENCAR, José. Senhora. São Paulo: Penguin Companhia das Letras, 2013.
ARARIPE JÚNIOR, Tristão de Alencar. Obra crítica. Rio de Janeiro: Casa de Rui Barbosa, 1958.
BARBERENA, Ricardo Araújo. O limiar dos estudos literários e culturais na pós-modernidade: fazeres indisciplinados e práticas contrabandeadas. In: BITTENCOURT, Rita Lenira de Freitas; SCHMIDT, Rita Terezinha (Orgs.). Fazeres indisciplinados: estudos de literatura comparada. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2013, p.273-286.
BAUMGARTEN, Carlos Alexandre. A crítica literária no Rio Grande do Sul: do romantismo ao modernismo. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1997.
BENE, Carmelo; DELEUZE, Gilles. Superpositions. Paris: Les Éditions de Minuit, 1979.
BOURDIEU, Pierre. As regras da arte. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
BRANCO, Lucia Castello; BRANDÃO, Silviano Brandão. A mulher escrita. Rio de Janeiro: Lamparina, 2004.
CÉSAR, Guilhermino. História da Literatura do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Ed. Globo, 1971.
COHEN, Margaret. Une reconstruction du champ littéraire, faire oeuvre du “désordre du siècle”. Littérature, Paris, n. 124, p.23-37, 2001.
COSTA LIMA, Luiz. A crítica literária na cultura brasileira do século XIX. In: __________. Dispersa demanda. Rio de Janeiro: Francisco Alves Editora, 1981, p.30-56.
DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. 2º ed. São Paulo: Editora 34, 2011.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Belo Horizonte, 2014.
DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.
D’INCAO, Maria Ângela. Mulher e família burguesa. In: DEL PRIORE, Mary (Org.). História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2004, p.223-240.
DUARTE, Constância Lima. O cânone literário e a autoria feminina. In: AGUIAR, Neuma (Org.). Gênero e Ciências Humanas: desafio às ciências desde a perspectiva das mulheres. Rio de Janeiro: Record/ Rosa dos Tempos, 1997, p.86-94.
GINZBURG, Jaime. Crítica em tempos de violência. São Paulo: Edusp, 2012.
LEMAIRE, Rita. Repensando a história literária. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (Org.). Tendência e impasses. Rio de Janeiro: Rocco, 1994, p.58-71.
MACEDO, Joaquim Manuel de. Os dois amores. São Paulo: W. M. Jackson Inc. Editores, 1964.
MÄDEA, Guilherme Ribeiro Colaço. Masculino genérico e sexismo gramatical. Dissertação (Mestrado), Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC, Florianópolis, SC, 2015.
MOI, Toril. Teoría literaria feminista. Madrid: Cátedra, 1988.
NYE, Andrea. Teoria feminista e as filosofias do homem. Rio de Janeiro: Record/Rosa dos Tempos, 1995.
PEREIRA, Lúcia Miguel. História da Literatura Brasileira: prosa de ficção (1870-1920). Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: Edusp, 1988.
PEREIRA, Milena da Silveira. A crítica oitocentista nos alicerces da literatura e da história do Brasil. Tese (Doutorado), Universidade Estadual Paulista “Júlio Mesquita Filho” – UNESP, Franca, SP, 2013.
PERROT, Michelle. As mulheres ou os silêncios da história. Bauru: EDUSC, 2005.
__________. Minha história das mulheres. 2º ed. São Paulo: Contexto, 2007.
RIBEIRO, Júlio. A carne. São Paulo: Ateliê Editorial, 2002.
ROHDEN, Fabíola. Ginecologia, gênero e sexualidade na ciência do século XIX. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, n.17, p.101-125, 2002.
ROMERO, Sílvio. História da literatura brasileira. 7 ed. Rio de Janeiro: José Olympio; Brasília: INL, 1980.
SANTIAGO, Silviano. Arte masculina? In: NOLASCO, Sócrates (Org.). A desconstrução do masculino. Rio de Janeiro: Rocco, 1995, p.99-102.
SHOWALTER, Elaine. “A crítica feminista no território selvagem. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (Org.). Tendências e impasses. Rio de Janeiro: Rocco, 1994, p.23-57.
SOIHET, Rachel. A conquista do espaço público. In: PINSKY, Carla Bassanezi; PEDRO, Joana Maria (Org.). Nova história das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2016, p.218-237.
VERÍSSIMO, José. A Literatura brasileira: sua formação e destino. In: __________. Teoria, crítica e história. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos; São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1977, p.155-162.
__________. História da Literatura Brasileira. 5º ed. Rio de Janeiro: Livraria José Olympio Editora, 1969.
WOOLF, Virginia. Mulheres e Ficção. In: _________. Mulheres e Ficção. São Paulo: Penguin; Companhia das Letras, 2019, p.9-19.
ZILBERMAN, Regina. História da Literatura e Identidade Nacional. In: JOBIM, José Luíz (Org.). Literatura e Identidades. Rio de Janeiro: J. L. J. S. Fonseca, 1999, p.23-55.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Carlos Eduardo Millen Grosso
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Concedo a Revista Brasileira de História & Ciências Sociais o direito de primeira publicação da versão revisada do meu artigo, licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista).
Afirmo ainda que meu artigo não está sendo submetido a outra publicação e não foi publicado na íntegra em outro periódico e assumo total responsabilidade por sua originalidade, podendo incidir sobre mim eventuais encargos decorrentes de reivindicação, por parte de terceiros, em relação à autoria do mesmo.
Também aceito submeter o trabalho às normas de publicação da Revista Brasileira de História & Ciências Sociais acima explicitadas.